-
Verhoog leesplezier met fighting fantasy: Praktijkvoorbeeld
In deze video krijg je als lesgever een korte inleiding over hoe je leesvaardigheid en vooral leesplezier kan stimuleren door verhalen van het genre fighting fantasy in te zetten.
Wat is fighting fantasy, waar vind je het en hoe zet je het praktisch …
VideoLeerkracht -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Immersion Education in history classes: How and why acquire a second language through immersion?
De bachelorproef behandelt de huidige stand van zaken omtrent immersieonderwijs en het Europese CLIL-project. Dit betekent concreet dat CLIL (kort voor 'Content and Language Integrated Learning) vergeleken werd met andere programma’s en …
Artikel -
Shakespeare in art EFL education: Insight in use and relevance
Deze bachelorproef van Patrizio Prata wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle bachelorproeven …
Artikel -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Virtuele bedrijven, echte skills!
COFEP, het Belgische netwerk van virtuele bedrijven, bestaat sinds 1995 en telt +/- 300 virtuele bedrijven in secundaire scholen, hogescholen en opleidingscentra voor volwassen. COFEP is lid van PEN Worldwide, het wereldwijde netwerk, dat meer dan …
Video (3) -
Vakoverschrijdend project toerisme
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt een vakoverschrijdend project tussen aardrijkskunde en Nederlands toegelicht. Leerlingen maken een werkstuk toerisme, waarbij ze informatie verzamelen over een land buiten Europa en daarover aan het eind van …
Video (6)School/onderwijs -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Werken aan woordenschatuitbreiding: Jeff Stranks' tip 1 Engels voor tieners
In deze Engelstalige video geeft Jeff Stranks een eerste tip voor het onderwijs van Engels als vreemde taal. Hij wijst op het belang van woordenschat en toont een klasactiviteit voor woordenschatuitbreiding die gebruikt kan worden bij elk handboek …
VideoAnder -
Lichamelijke respons: Engels voor jonge kinderen
In deze video zie je een voorbeeld van een initiatie in de Engelse taal voor jonge kinderen (5-7 jaar) in een echte klasomgeving. De leerlingen luisteren en maken de bewegingen. Ze leren de zinnen begrijpen door gebaren, bewegingen en tekeningen …
Video -
Liedjes leren: Engels voor jonge kinderen
In deze video zie je een voorbeeld van een initiatie in de Engelse taal voor jonge kinderen (5-7 jaar) in een echte klasomgeving. Nadat de leerlingen kennisgemaakt hebben met de liedjestekst, luisteren ze verschillende keren naar het liedje …
Video