Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis


Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!

Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer dan een derde uit van het Volwassenenonderwijs. Het maatschappelijk belang ervan voor de integratie en participatie aan een samenleving die steeds meertaliger wordt, kan moeilijk overschat worden. Taalonderwijs is vandaag in beweging en kent veel discussies. Lesgevers vragen pedagogische begeleiders vaak advies en een aantal vuistregels die ik vond bij Rod Ellis1 leken me daarbij handig. Bij elk principe worden de achterliggende discussies samengevat. Onderzoekers van taalverwerving zijn het niet altijd eens over de manier waarop het onderwijs het leren van een (tweede) taal het best kan ondersteunen. De vuistregels zijn daarom geen geboden of verboden maar een voorlopige stand van de bevindingen. Noem het een vaste basis voor argumentatie en reflectie in teams of vakgroepen tweede- en vreemdetaalonderwijs. Waar mogelijk vind je aanwijzingen om de tips in praktijk om te zetten.

Deze bijdrage verscheen in FORUM , n° 10,  december 2011.

(1) ELLIS, R. (2008) Principles of Instructed Second Language Acquisition. In: CALdigest (december 2008) Washington.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …

Ontdek ook