-
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (42)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Leesplezier zonder papier: Werken met luisterboeken
Je hebt ze wellicht al in de boekhandels zien staan: de draaiende displays met zogenaamde audioboeken of luisterboeken: geluidsopnames van voorgelezen boeken in digitale vorm. Het aanbod is nu al indrukwekkend en het neemt zienderogen toe.
Kunnen …
Artikel (10)Leerkracht -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Taalvakkenbeleid en beheersing van vreemde talen
In dit videofilmpje hoor je leerkrachten of directies van vier scholen.
De gemeenteschool De Bosmier uit Balen vertelt hoe ze aan talensensibilisering doen door een uitwisselingsproject met zes Europese landen. Ook de taalinitiatie Frans komt aan …
Artikel (5)Andere functie -
Hoe een talenbeleid ontstaat en groeit: Secundair onderwijs
Deze praktijkstudie (talentweedaagse, 2007) portretteert hoe het Redingenhof zijn taal- en taalvakkenbeleid aanpast omwille van het groeiend aantal meertalige allochtonen én de afname van de abstracte cognitieve taalvaardigheid bij …
Artikel (5)Directie -
Middelnederlandse literatuur in het secundair onderwijs
Op 1 juli 2015 publiceerde de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde een nieuwe Canon van de Nederlandse literatuur, een lijst van de meest klassieke literaire werken uit het Nederlandse taalgebied.
De lijst bevat 51 titels, …
Artikel (4)Leerkracht -
Informatievaardigheden in opdrachten
Dagelijks komen leerlingen in contact met verschillende media. Ook tijdens het maken van taken en opdrachten, gaan leerlingen vaak op zoek op het internet. Maar is de informatie die ze hier vinden wel correct en betrouwbaar?
Dit artikel …
Artikel (4)Leerkracht -
Een reis voor het leven: Voorbereiding Red Star Line Museum
Welke impact heeft migratie op een persoon, een familie? Een museumbezoek zet leerlingen aan om hierover na te denken. Het aanvullend lesmateriaal daagt ze uit om op zoek te gaan naar een migratieverhaal in de eigen familie of omgeving. Het …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Vuurvader: Het koloniale verleden en heden
Een project over Congo en over ons koloniale verleden dat vakoverschrijdend kan worden georganiseerd.
Het project bestaat uit losse modules waaruit je vrij en soepel kan kiezen:
- Lezen en bespreken van de roman Vuurvader van Leen van den Berg, …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Het digitaal bord in de (taal)klas: Efficiënt en effectief?
In juli 2010 kon ik dankzij de steun van de Europese Commissie via de COMENIUS-actie van het Europese Een Leven Lang Leren Programma deelnemen aan de nascholing Designing Activities for the 2.0 Language Classroom in Utrecht. In dit …
Artikel (4)Andere functie