-
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen: Bouwstenen voor taalbeleid
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid. Redactie Dorothea Van Hoyweghen - uitgeverij Plantyn
Algemene presentatie
Om de grote diversiteit in startcompetenties op te vangen, moeten de lerarenopleidingen niet alleen over …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Het digitaal bord in de (taal)klas: Efficiënt en effectief?
In juli 2010 kon ik dankzij de steun van de Europese Commissie via de COMENIUS-actie van het Europese Een Leven Lang Leren Programma deelnemen aan de nascholing Designing Activities for the 2.0 Language Classroom in Utrecht. In dit …
Artikel (4)Andere functie -
Kennisbasis taal voor de Nederlandse onderwijzersopleidingen
Inleiding
Wie in Vlaanderen in de lagere school wil lesgeven volgt de opleiding professionele bachelor lager onderwijs. In Nederland is dat de pabo: de pedagogische academie voor het basisonderwijs. Door toedoen van de Nederlandse staatssecretaris …
ArtikelAndere functie -
Taalbeleid in de praktijk: Een uitdaging voor elke school
De voorzitter van Netwerk Didactiek Nederlands, Ghislain Duchâteau, las het boek Taalbeleid in de praktijk en bespreekt het hier. Netwerk Didactiek Nederlands (voorheen VVM, Vereniging Vlaamse Moedertaaldidactici) behartigt de belangen …
ArtikelAndere functie