-
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Tablets in het lager onderwijs: Inspiratiegids
In het kader van haar ICT- en digitale mediabeleid richtte het Departement Onderwijs netwerken van innovatieve scholen op. Deze netwerken bestaan telkens uit minstens tien scholen die gedurende het schooljaar 2013-2014 nieuwe technologieën …
Downloadbaar lesmateriaal (33)Organisatie, firma, vzw -
Digitaal leren in de basisschool: Taccle2
Met dit boek kan je meteen aan de slag om ICT op een geïntegreerde manier in je klaspraktijk te gebruiken.
Dit boek wil aandacht schenken aan de specifieke noden van leerkrachten die op zoek zijn naar praktische ideeën over hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Ander -
Laat jouw beeldscherm ook sporen na?: Lespakket
Met de invoering van de eindtermen ICT in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs, is een toenemend gebruik van beeldschermen in de klas- en schoolomgeving niet meer weg te denken. Met computers, tablets, digitale lesborden, …
Fysiek materiaal (8)Organisatie, firma, vzw -
De Schaal van M: Mega Mediawijs Werkboekjes voor 1e, 2e en 3e graad
Op eigen tempo werken aan mediawijsheid in de 1e, 2e of 3e graad van het lager onderwijs? Dat kan met de (Mega)mediawijs Werkboekjes! Laat je leerlingen op een speelse manier kennismaken met thema’s als online identiteit, veilig online, …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Informatieverwerving en –verwerking in het basisonderwijs: Peilingsresultaten
Hoe verwerken leerlingen uit het basisonderwijs informatie? Bereiken deze leerlingen het gewenste niveau? Welke factoren beïnvloeden de resultaten van deze leerlingen?
In de brochure Informatieverwerving en –verwerking in …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Pasen: Bingo en fotobewerking
In dit e-boek vind je enkele activiteiten rond Pasen: bingo, fotobewerking ...
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Digitale geletterdheid in het lager onderwijs: E-book
Onze snel veranderende samenleving vraagt om nieuwe vaardigheden! Welke vaardigheden zijn dat precies? Hoe ga je hiermee aan de slag?
Dit korte e-book over digitale geletterdheid in het primair onderwijs bevat de belangrijkste informatie om van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kwaliteit en gebruik van online informatie voor kinderen.
Een uitgebreid semiwetenschappelijk Engelstalig artikel over kinderinformatie op het web, met een analyse van het Nederlandstalige aanbod en gebruik.
Samenvatting:
Een participerende observatie en literatuurstudie van best practices op het gebied van …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk: Onderzoek
Evelyn Steurs deed onderzoek naar het implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk. In dit artikel kom je meer te weten over de resultaten van dit onderzoek.
ArtikelStudent (lerarenopleiding)