Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs


Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs maken in de digitale wereld.

De publicatie bestaat uit drie grote delen:

  1. In een inleidend deel wordt dieper ingegaan op de verschillende componenten van computationeel denken, en wat er op dit vlak van scholen verwacht mag worden.
  2. Het tweede deel bevat uitgewerkte praktijkvoorbeelden zoals ze ontwikkeld zijn door de scholen uit het lerend netwerk programmeren.
  3. In een laatste deel vind je verwijzingen naar extra literatuur en naar organisaties die ondersteuning, materiaal en nascholing voor scholen aanbieden. 

Gebruik

De technologie is geëvolueerd op manieren die niet te voorzien waren en zal in de toekomst snel en onvoorspelbaar blijven evolueren. Jongeren enkel opleiden tot pure gebruikers van informatietechnologie bereidt hen onvoldoende voor op die evoluties.

Enkel een grondige basiskennis van de onderliggende werkingsprincipes van de technologie kan jongeren op deze permanent veranderende toekomst voorbereiden.


Zo_denkt_een_computer_def
pdf  •  1.7 MiB

Website met info

Besturingssysteem

Android
iOS

Ontdek ook

Dit is een openbaar leermiddel dat je zonder aanmelden kan bekijken.
Om dit leermiddel favoriet te maken, een score te geven of er op te reageren, meld je eerst aan.
Reactie toegevoegd. Herlaad de pagina om je reactie te bekijken.
7 reacties
uitstekend materiaal
Hier kan je mee aan de slag!

interessant naslagwerk . dank je

Hier kijk ik naar uit om mee te beginnen

de bee bot wil ik zeker uitproberen