-
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gedragsproblemen. Nieuwe uitdagingen voor leraren na de invoering van het M-decreet.
In deze bachelorproef wordt onderzocht hoe leraren kunnen omgaan met leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen. In het kader hiervan is er een website ontwikkeld met allemaal praktische methodieken en tips voor lesgevers en begeleiders. …
Artikel (11) -
Oren en ogen open: Contextuele toetsvragen natuurwetenschappen
Afstudeeronderzoek dat werd opgesteld naar aanleiding van de invoering van het nieuwe leerplan Sociale en technische wetenschappen in 2012, waarin een een grotere nadruk wordt gelegd op het werken in contexten.
Het eerste deel omvat een onderzoek …
Artikel (11)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Wat werkt in onderwijs: Acht tips
Marzano en Hattie onderzochten onafhankelijk wat echt werkt in het onderwijs.
In het artikel van Vernieuwenderwijs lees je de acht belangrijkste overeenkomsten uit de twee onderzoeken:- duidelijke doelen stellen,
- duidelijke instructie, …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De meetbox: Een koffer met meetinstrumenten
De meetbox is een koffer waarin je bruikbaar materiaal kan terugvinden voor de eerste graad a-stroom en b-stroom. Aan de hand van dit materiaal maken de leerlingen kennis met de verschillende meetinstrumenten die aan bod komen in de volgende jaren …
Artikel (8) -
Teacherkit: App om gedrag, resultaten en aanwezigheden bij te houden
Via deze applicatie kan men de klasadministratie bijhouden op een tablet. Men kan per leerling zowel het gedrag, de resultaten en de aanwezigheden bijhouden. Per leerling is het ook mogelijk om zijn/haar evolutie te gaan raadplegen aan de hand van …
App of software (8)Leerkracht -
Actionbound: App voor stadsspel of schattenjacht
Discover your city! Deze slogan dekt voor een deel de lading, want met deze app kan je een stadsspel op tablet of smartphone laten spelen. Je kan met gps-functie werken of volledig offline de leerlingen opdrachten in een stad of elders laten …
App of software (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
BehaviourSnap: App om gedrag te observeren
Om goed te kunnen beoordelen waarom sommige leerlingen bepaald gedrag laten zien is een observatie belangrijk. Maar observeren in de klas is lastig als je ook les moet geven. Je kan dan het registreren van het gedrag vergemakkelijken door gebruik …
App of software (7)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Seks, kussen en relaties: Onderzoeksresultaat gedrag en normen 16- tot 18-jarigen
Seks, kussen en relaties … Hoe gaat dat tegenwoordig? Wat steken Vlaamse jongeren uit, wat vinden ze zelf belangrijk? En wat denken ze dat hun ouders en vrienden goedkeuren?
Pimento onderzocht het gedrag, de attitudes en de …
Artikel (6) -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6)