-
Hoe werkt Kleki?: Videohandleiding
Kleki is vrije software. Ideaal om snel een tekening te maken en op te slaan. Het is een eenvoudige tool om te leren gebruiken. Handig voor kinderen om online tekeningen te maken.
Deze video legt je stap voor stap de mogelijkheden van …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Halloweenactiviteiten met Keynote: YouTube-afspeellijst
Via instructiefilmpjes maak je toffe opdrachten in het thema van Halloween.
Je leert je eigen afbeeldingen te maken met behulp van Keynote, een geanimeerde GIF aan te maken en exporteren als film.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Ontwerp je eigen game met Game Studio
Kinderen vinden gamen leuk. Maar hoe leuk wordt het als je een eigen game, met verschillende levels, zelf kunt ontwerpen en publiceren?
De vijftien stappen in dit artikel zetten je op weg.
Artikel (4)Leerkracht -
Levende schilderijen met greenscreen
Een schilderijenfilmpje waarbij de leerlingen doorheen de schilderijen van het museum lopen. Dit filmpje werd gemaakt met het greenscreeneffect.
Het museumfilmpje is een schoolproject i.s.m. Maks vzw.
Video (21)Leerkracht -
iPadbeleid: Verticale lijn muziek maken
De iPad is een ICT-middel dat we kunnen inzetten om doelen te bereiken. Wanneer je de iPad doelgericht wil inschakelen in de klas en op school, is het aangewezen om buiten de klasmuren te kijken. Zo voorkom je dat bepaalde apps in verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Resultaat van lessenreeks zelfgemaakte circusfiguren uit klei: Stop-motion filmpjes
Dit is het resultaat van de lessenreeks circusfiguren in klei. In het lesplan staat beschreven hoe de leerlingen een circusfiguur naar eigen fantasie boetseren. Ze bedenken daarna in groep een circusact en maken hiervan een filmpje. Dit doen ze …
Video (8)Leerkracht -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs -
Barthel: Een klaswet en een project om creatief schrijven te bevorderen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld werken de leerlingen van het zesde leerjaar aan het Barthel-project. Barthel staat enerzijds voor een klaswet: de kinderen moeten zich aan bepaalde klasafspraken houden. Anderzijds is Barthel de naam van een pop …
Video (6)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs