-
Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Je bekijkt een filmpje waarin het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd uitgelegd wordt. Tussendoor beantwoord je vragen over het filmpje.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Revision History: Revisiegeschiedenis voor Google Documenten
Revisiegeschiedenis helpt leraren om het proces van leerlingen te zien wanneer ze schrijven in Google Documenten.
Het is bedoeld om leraren te helpen hun leerlingen door revisies te leiden en om ervoor te zorgen dat leerlingen niet alleen maar …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Objectief en subjectief taalgebruik: Oefenen - Campus Nederlands 3
Digitale oefening bij een instructievideo over objectief en subjectief taalgebruik:
- connotatie en denotatie;
- hyperbool en understatement;
- eufemisme en dysfemisme.
De leerlingen bedenken op basis van een uitlegvideo eigen voorbeelden waarmee ze de …
Interactieve oefeningLeerkracht -
3-Ingredient Butter Cookies Recipe: Kijkopdracht
Deze quiz gaat over een koekjesrecept bij een instructiefilmpje van ruim vier minuten met enkel geschreven tekst, er wordt dus niet in gesproken. De video wordt echter op acht momenten onderbroken met gerichte kijkopdrachten en vragen die …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Zinsontleding: Oefeningenreeks
Ga op zoek naar de hotspots en los de verschillende oefeningen op. Er zijn onder andere oefeningen op het betrekkelijk voornaamwoord, zinsontleding, verwijswoorden, tekstelementen,...
Interactieve oefeningLeerkracht -
An interactive journey through World War One: Inleefspel
Wat zou jij gedaan hebben in WOI? In deze BookWidgets leren leerlingen zich in te leven in de tijd van de Eerste Wereldoorlog via de persoonlijke verhalen en documentatie van Armistice Day op de website van BBC Rewind. Bij elke doorklikpagina …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit?
De beste oplossing is …ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Immersion Education in history classes: How and why acquire a second language through immersion?
De bachelorproef behandelt de huidige stand van zaken omtrent immersieonderwijs en het Europese CLIL-project. Dit betekent concreet dat CLIL (kort voor 'Content and Language Integrated Learning) vergeleken werd met andere programma’s en …
Artikel -
Shakespeare in art EFL education: Insight in use and relevance
Deze bachelorproef van Patrizio Prata wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle bachelorproeven …
Artikel -
Leesgedrag en leesattitude verbeteren: Bachelorproef
PISA 2009 nam de leesvaardigheid en het leesplezier van Vlaamse leerlingen onder de loep. Vlaanderen behaalt enerzijds moeiteloos de top tien op het vlak van leesvaardigheid, maar scoort anderzijds erg slecht op het lezen voor plezier.
Aan de hand …
Artikel