-
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (42)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Praatjes maken: Taalstimulering van peuters en kleuters
Hoe je taalstimulering voor jonge kinderen concreet kunt aanpakken lees je het bijgevoegde artikel door Elise Schouten. Het artikel werd geschreven in een Nederlandse context, maar de inzichten en methodes die aangehaald worden zijn …
Artikel (22)Leerkracht -
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Leesplezier zonder papier: Werken met luisterboeken
Je hebt ze wellicht al in de boekhandels zien staan: de draaiende displays met zogenaamde audioboeken of luisterboeken: geluidsopnames van voorgelezen boeken in digitale vorm. Het aanbod is nu al indrukwekkend en het neemt zienderogen toe.
Kunnen …
Artikel (10)Leerkracht -
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
Een handleiding en zeven tips om kinderen te helpen om op een leuke en uitdagende manier de geoefende spellingsregels over te zetten naar dagelijkse schrijfactiviteiten.
Eerst krijg je in het artikel wat uitleg over de spellingontwikkeling van woord- …
Artikel (8)Leerkracht, Ander -
Handschrift verbeteren: Tips
Deze tips zorgen ervoor dat het schrift van leerlingen die het moeilijk hebben met schrijven, bijgestuurd kan worden.
De tips zijn onderverdeeld in twee rubrieken:
- handschrift analyseren;
- handschrift veranderen.
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Klasvriendenboek in Google Docs
Lesidee waarin leerlingen online een vriendenboek aanmaken. Op deze manier leren ze elkaar kennen in het begin van het schooljaar.
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalvakkenbeleid en beheersing van vreemde talen
In dit videofilmpje hoor je leerkrachten of directies van vier scholen.
De gemeenteschool De Bosmier uit Balen vertelt hoe ze aan talensensibilisering doen door een uitwisselingsproject met zes Europese landen. Ook de taalinitiatie Frans komt aan …
Artikel (5)Andere functie