-
Escaperoom in de klas: Praktijkvoorbeeld
Juf Carmen laat zien welke opdrachten zij in haar escaperoom steekt. Wie weet vind je wel inspiratie.
Video (53)Leerkracht -
Wiskundige definities van buiten leren. Hoe doe ik dat?
Deel dit filmpje met je leerlingen. Hoe leer je wiskundige definities uit het hoofd?
Video (10)Leerkracht -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs -
Google Documenten: Tips en trucs
Video waarin je leert werken met Google Documenten. Je leert:
- hoe je een titel maakt;
- afbeeldingen plaatst en verplaatst;
- linkjes naar inhoud op internet maakt;
- pagina's te nummeren;
- een automatische inhoudsopgave te maken;
- hoe je samen een …
Video (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Resultaat van lessenreeks zelfgemaakte circusfiguren uit klei: Stop-motion filmpjes
Dit is het resultaat van de lessenreeks circusfiguren in klei. In het lesplan staat beschreven hoe de leerlingen een circusfiguur naar eigen fantasie boetseren. Ze bedenken daarna in groep een circusact en maken hiervan een filmpje. Dit doen ze …
Video (8)Leerkracht -
Privacy op internet bestaat niet: Interview met computerspecialist Paul Guldentops
Netwerk- en computerspecialist Paul Guldentops was een van die griezels die de privégegevens van onschuldige voorbijgangers blootlegde voor ’t filmpje van De waarzegger die alles over je weet. Hij schoof aan bij De …
Video (6)School/onderwijs -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Barthel: Een klaswet en een project om creatief schrijven te bevorderen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld werken de leerlingen van het zesde leerjaar aan het Barthel-project. Barthel staat enerzijds voor een klaswet: de kinderen moeten zich aan bepaalde klasafspraken houden. Anderzijds is Barthel de naam van een pop …
Video (6)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs -
Virtuele bedrijven, echte skills!
COFEP, het Belgische netwerk van virtuele bedrijven, bestaat sinds 1995 en telt +/- 300 virtuele bedrijven in secundaire scholen, hogescholen en opleidingscentra voor volwassen. COFEP is lid van PEN Worldwide, het wereldwijde netwerk, dat meer dan …
Video (3) -
M@thM@tes: Voorstelling project winnaar Koningin Paoloaprijs voor Onderwijs 2012-2013
Kristof Van Campenhout, leraar wiskunde in Don Bosco Haacht werd eerste laureaat voor de Vlaamse gemeenschap voor de Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs in 2013 met zijn project M@thm@tes.
Zijn project wil leerlingen dichter bij de wiskunde …
Video (3)School/onderwijs