-
Puzzelmaker: ZIM
Voeg een afbeelding toe en verdeel het in rijen en kolommen. Zo ontwerp je snel je eigen thematische puzzels. Je lost je puzzel op door de puzzelstukken naar hun juiste plaats te slepen.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (6) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Katten, honden, paarden of apen: Open en gesloten lettergreep
Spel waarbij je woorden met open en gesloten lettergreep moeten sorteren bij het juiste type. Schrijf je het woord zoals katten, honden, paarden of apen?
Per oefening die je correct oplost, krijg je een stukje van de puzzel te zien.
Interactieve oefening (28)Leerkracht, Ander -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk: Onderzoek
Evelyn Steurs deed onderzoek naar het implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk. In dit artikel kom je meer te weten over de resultaten van dit onderzoek.
ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Kwaliteit en gebruik van online informatie voor kinderen.
Een uitgebreid semiwetenschappelijk Engelstalig artikel over kinderinformatie op het web, met een analyse van het Nederlandstalige aanbod en gebruik.
Samenvatting:
Een participerende observatie en literatuurstudie van best practices op het gebied van …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Informatieverwerving en –verwerking in het basisonderwijs: Peilingsresultaten
Hoe verwerken leerlingen uit het basisonderwijs informatie? Bereiken deze leerlingen het gewenste niveau? Welke factoren beïnvloeden de resultaten van deze leerlingen?
In de brochure Informatieverwerving en –verwerking in …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw