-
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht -
De volgende stap in ICT-implementatie: Streven naar kwaliteit
Dankzij de nascholings- en begeleidingsinitiatieven rond ICT en de sensibilisering die met de invoering van de eindtermen ICT gepaard ging, is de integratie van ICT in de lessen er in heel wat scholen op vooruit gegaan.
Meer en meer leerkrachten …
Artikel (4)School/onderwijs -
De opdracht van de ICT-coördinator
De precieze opdracht van de ICT-coördinator was lange tijd onduidelijk. Sinds kort is er een functiebeschrijving. De hoofdopdracht van de ICT-coördinator is het ondersteunen van leerkrachten in het integreren van ICT in de les. Maar waaruit …
Artikel (9)School/onderwijs -
Informatieverwerving en –verwerking in het basisonderwijs: Peilingsresultaten
Hoe verwerken leerlingen uit het basisonderwijs informatie? Bereiken deze leerlingen het gewenste niveau? Welke factoren beïnvloeden de resultaten van deze leerlingen?
In de brochure Informatieverwerving en –verwerking in …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw