-
Kleuters voorbereiden op rekenen voorkomt latere vertraging
Leerlingen uit het eerste leerjaar (groep 3) bereiken niet altijd het gewenste rekenniveau. Een belangrijke oorzaak kan zijn dat ze zich de voorbereidende rekenvaardigheid niet voldoende hebben eigengemaakt. Als je kleuters hier extra in …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Met Loco Rompompom spelen in je klas: Vijf voordelen
Ken jij de Locospellen? Misschien heb je zelf nog een basisdoos liggen in de klas. Wist je dat er speciale Loco Minispellen zijn met Loeloe en Pompom in de hoofdrol?
Ontdek in dit artikel vijf voordelen van de Locospellen van Rompompom in je klas. …
Artikel -
Subiteren, zien hoeveel er zijn zonder te tellen: Kleutergewijs
Subiteren is de kunst om bij een hoeveelheid onmiddellijk – zeg maar ‘subiet’ – te zien hoeveel er zijn, zonder te tellen. In de kleuterklas tellen we dat het een lieve lust is. Er is niks mis met tellen, maar in dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Tablets4specials: Werken met tablets bij leerlingen met EMB
Wil jij ook werken met tablets bij personen met een ernstig meervoudige beperking, maar weet je niet goed hoe je daar aan moet beginnen? Lees dan zeker deze brochure! Hier vind je vijf tips die je zeker in je achterhoofd kan houden als je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taakdoos met gekleurde flesdopjes
Lees hoe juf Elske in haar klas aan de slag gaat met de taakdoos met gekleurde dopjes.
Wat kan je er allemaal mee doe? En hoe ziet zo'n taakdoos eruit?Artikel (24)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema: kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
We stellen twee onderzoeksprojecten …
Artikel -
Boekbespreking: Kinderen met dyscalculie
Annemie Desoete en Tom Braams sloegen de handen in elkaar om een boek te schrijven over dyscalculie. Niet zomaar een boek! De auteurs geven op een heldere manier uitleg bij de verschillende soorten rekenstoornissen die kinderen kunnen hebben. De …
ArtikelAnder