-
Eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren: Informatiebundel
In deze informatiebundel voor leerkrachten vind je eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren voor (vluchteling)kind en leerkracht.
De bundel is het resultaat van de bachelorproef van Tanja Cappaert en Stephanie Verstraeten aan Thomas More.
Artikel (10)Leerkracht -
Aan de slag met rekenonderzoek in de klas
Britt Cras schetst hoe je aan de slag gaat met creatieve wiskunde en ervaringsgerichte wiskundeonderzoeken.
In het eerste deel vertelt ze waarom haar school gekozen heeft voor deze natuurlijke rekenmethode.
In het tweede deel lees je de betekenis …Artikel (4)Leerkracht -
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!
Van Dale presenteert met trots een nieuwe reeks taalstudieboeken. Als ondersteuning bij het leren van een taal zijn de Van Dale Beeldwoordenboeken Fr, En, Du, Sp en It onmisbaar én een praktisch hulpmiddel voor uw leerlingen. Klik hier voor …
Artikel (8)Ander -
Leesplezier zonder papier: Werken met luisterboeken
Je hebt ze wellicht al in de boekhandels zien staan: de draaiende displays met zogenaamde audioboeken of luisterboeken: geluidsopnames van voorgelezen boeken in digitale vorm. Het aanbod is nu al indrukwekkend en het neemt zienderogen toe.
Kunnen …
Artikel (10)Leerkracht -
DVD taalontwikkelend lesgeven: Hoe doe je dat?
De Arteveldehogeschool, de HUB-KAHO en het Gewest Oost- en Zeeuws-Vlaanderen van de Orde van den Prince werkten gedurende twee jaar het project Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat? uit. Ook de Diocesane Begeleidingsdiensten van Antwerpen en …
Artikel (5)Leerkracht -
Zomerschool: Taalverwerving op speelse wijze stimuleren
In dit artikel lees je hoe een lesweek op de zomerschool in Antwerpen eruitziet en tot stand komt. Interactie en actief taalgebruik zijn sleutelbegrippen voor goed taalonderwijs net als het creëren van een veilig klimaat voor de …Artikel (19)Leerkracht -
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Praatjes maken: Taalstimulering van peuters en kleuters
Hoe je taalstimulering voor jonge kinderen concreet kunt aanpakken lees je het bijgevoegde artikel door Elise Schouten. Het artikel werd geschreven in een Nederlandse context, maar de inzichten en methodes die aangehaald worden zijn …
Artikel (22)Leerkracht -
Standaardnederlands: Begripsomschrijving
Uitgaande van de talenbeleidsnota Samen taalgrenzen verleggen van minister Smet geef ik een begripsomschrijving van 'Standaardnederlands' met de belangrijkste kenmerken daarvan. Daarnaast plaats ik de omschrijving vanuit de Taaladviesdienst …ArtikelLeerkracht, Ander -
Polar Quest winnaar realiseert AHA-project
Het AHA-project: de opwarming van de aarde een halt toeroepen!
De mensheid staat voor ongeziene uitdagingen. Eén ervan is de klimaatverandering. De berichtgeving hierover is echter veelal negatief en bij veel mensen treedt er een gewenning …
Artikel (4)Leerkracht -
TPR Storytelling: Taal leren met plezier!
In het artikel Echt voedsel in Trouw Groen van 30 mei 2009, schetst men een ontwikkeling die onze voedselketen betreft. Nu vindt er een parallelle ontwikkeling plaats in het onderwijs. Deze is nu nog in de marge bezig, maar zal onmiskenbaar …
ArtikelLeerkracht, Directie