Polar Quest winnaar realiseert AHA-project


Het AHA-project: de opwarming van de aarde een halt toeroepen!

De mensheid staat voor ongeziene uitdagingen. Eén ervan is de klimaatverandering. De berichtgeving hierover is echter veelal negatief en bij veel mensen treedt er een gewenning op. Daar wil Leiepoort campus Sint-Hendrik iets aan veranderen.

Leerlingen van zes Latijn-Wetenschappen namen samen met hun leerkracht Koen Meirlaen deel aan de Polar Quest, een wedstrijd die kaderde in een educatief project van de International Polar Foundation. De leerlingen dienden een project in met de bedoeling om bij zoveel mogelijk mensen een wetenschappelijke ‘AHA-ervaring’ te creëren en hen aan te zetten tot actie en daadwerkelijke verandering. Het ingediende AHA-project kon de jury bekoren en de klas won de Polar Quest. Leerkracht aardrijkskunde Koen Meirlaen mag dit schooljaar, als leraar van de winnende klas, op expeditie naar het Princess Elisabeth Antarctica-station. Onder meer via deze expeditie brengt Leiepoort campus Sint-Hendrik het AHA-project van de leerlingen in de praktijk.

AHA staat voor Attention, Holistic en Action. Dit zijn drie sleutelwoorden die staan voor de drie fases in het project. Attention staat voor de fase van informeren en uitdagen. Holistic staat voor de volgende fase, namelijk de fase van het onderzoek. Dit onderzoek wordt op een holistische (of multidisciplinaire) manier benaderd. Eens de conclusies van de onderzoeken bekend zijn, is het tijd voor Action en willen we iedereen aanzetten tot concreet handelen voor een positieve toekomst voor onze aarde.

Op maandag 3 oktober 2011 startte het AHA-project met een kick-off voor en door alle leerlingen. We riepen de leerlingen op een ijsblok mee te brengen om zo een levensgroot ijsblok te maken op de speelplaats. Zo wilden we de aandacht vestigen op het afsmelten van de polen om duidelijk maken dat het hoog tijd is voor actie. Aan deze oproep werd massaal gehoor gegeven: het resultaat was een ijsschots die alle verwachtingen overtrof. Ook de millenniumdoelstellingen werden nogmaals in de kijker gezet, onder meer door een grote thermometer die per graad temperatuurstijging de gevolgen voor de aarde aangeeft. De kick-off bereikte duidelijk zijn doel: lokale en nationale media (zowel radio als televisie) pikten het nieuws gretig op. De aandacht was gewekt!

De volgende stap in het Attention-luik waren lezingen door gerenommeerde sprekers, die het AHA-project kwamen ondersteunen. Serge de Gheldere (klimaatambassadeur van Al Gore) en Jan Vandermosten (klimaatvoorzitter van WWF België) maakten de leerlingen van de school duidelijk hoe erg het met het klimaat gesteld is en welke acties ze zelf kunnen ondernemen. Mark De Keyser, een ervaren poolreiziger, bracht een interactieve workshop voor de lagere scholen van Deinze. Deze lezingen maakten heel wat indruk, wat ook bleek uit de reacties van de leerlingen achteraf. Zo zei bijvoorbeeld een leerling uit het zesde jaar: 'Ik vond het zeer indrukwekkend, in de zin van verontrustend. Het feit dat de CO₂-uitstoot in 2050 het dubbele zal zijn van wat het nu is, en de daarbij komende gevolgen voor de aarde, bracht toch wel een moment van stilte teweeg. Ik wist niet dat het zo erg gesteld was met de planeet. Langs de andere kant vond ik de oplossingen ingenieus en goed. Ik stond er echt van te kijken wat men eigenlijk kan doen om de planeet te helpen. Je krijgt eigenlijk dezelfde luxe maar op een milieubewuste manier. Vanaf nu ga ik toch op een milieuvriendelijke manier naar de dingen kijken.'

Nu de Attention gewekt is, is het hoog tijd voor het Holistic- en Action-onderdeel. Hierin zit onder meer de expeditie van leerkracht Koen Meirlaen naar het Princess Elisabeth Antarctica-station. Hij zal daar van december 2011 tot februari 2012 meewerken aan de verschillende poolonderzoeken. Daarnaast zal hij ook het experiment opstarten dat de leerlingen van 6 LWE hebben uitgewerkt. In verschillende lessen en in verschillende vakken zullen de leerlingen met Antarctica geconfronteerd worden. Via moderne communicatiemiddelen kan de expeditie live gevolgd worden. Bijzonder aan dit project is ook dat onze school nauw zal samenwerken met de andere scholen in Deinze, zoals bijvoorbeeld met het VTI Deinze en haar Green Center.

Na de poolexpeditie treedt de Action echt in werking: Koen Meirlaen brengt uitgebreid verslag over de gevoerde onderzoeken op Antarctica en de leerlingen lichten de resultaten toe van de onderzoeken die ze ondertussen in Deinze uitvoerden. Later vindt nog een groot klimaatdebat met EU-politiciplaats dat door de verschillende scholen zal voorbereid worden. Verder staat nog een lezing van Peter Tom Jones op het programma. Hier ligt de nadruk op oplossingen en een transitiekader naar duurzame energie en duurzaam materialenbeheer. In mei sluiten we het project dan af met een grote eindactiviteit. De scholen zullen samen met de stad Deinze een charter ondertekenen met concrete actiepunten om samen de opwarming van de aarde verder een halt toe te roepen.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht