-
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen: Bouwstenen voor taalbeleid
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid. Redactie Dorothea Van Hoyweghen - uitgeverij Plantyn
Algemene presentatie
Om de grote diversiteit in startcompetenties op te vangen, moeten de lerarenopleidingen niet alleen over …
ArtikelLeerkracht, Ander -
ERK nog te weinig bekend in volwassenenonderwijs
De onderwijsinspectie stelt tijdens doorlichtingen geregeld vast dat leerkrachten het moeilijk vinden om de leerplandoelstellingen talen te interpreteren en te concretiseren. Leerkrachten zijn ook niet echt vertrouwd met het Europees …
ArtikelAndere functie -
Taalbeleid in de praktijk: Een uitdaging voor elke school
De voorzitter van Netwerk Didactiek Nederlands, Ghislain Duchâteau, las het boek Taalbeleid in de praktijk en bespreekt het hier. Netwerk Didactiek Nederlands (voorheen VVM, Vereniging Vlaamse Moedertaaldidactici) behartigt de belangen …
ArtikelAndere functie -
Het ERK en de eindtermen moderne vreemde talen
Bij de kadering van de eindtermen/ontwikkelingsdoelen in het ERK moeten een aantal belangrijke elementen vermeld worden. Vooreerst gaat het hier over de taalbeheersingsniveaus zoals die blijken uit de eindtermen. Dit zijn de minimumdoelstellingen …
ArtikelAndere functie