-
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Corona-Educatief: Scholengemeenschap Basisonderwijs Sint-Niklaas
De laatste dagen zijn speciaal geweest. Om de hele informatiestroom voor de leerlingen, ouders en collega's te structureren hebben we een 'Corona-educatief-website' gemaakt.
Dit platform biedt naast de klaswebsites, Bingel en de weekcontracten (via …
Website (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Thuisonderwijs: Educatieve box
Een educatieve box van basisschool De Oester per leerjaar:
- knutselideeën,
- bewegingstussendoortjes,
- online oefenen,
- elke dag een nieuwe Kahoot-quiz,
- ...
App of software (40)Leerkracht, ICT-coördinator -
Leerexpert IC3T: Aan de slag met ICT en STEAM
Een site waar je informatie kan vinden om met ICT en STEAM in je klas aan de slag te gaan.
Een greep uit het aanbod:
- apps voor wiskunde, Nederlands, W.O. ...;
- ICT-tools;
- tools om aan de slag te gaan met foto en video;
- materialen om te leren …
Website (6)ICT-coördinator -
Levende schilderijen met greenscreen
Een schilderijenfilmpje waarbij de leerlingen doorheen de schilderijen van het museum lopen. Dit filmpje werd gemaakt met het greenscreeneffect.
Het museumfilmpje is een schoolproject i.s.m. Maks vzw.
Video (21)Leerkracht -
Resultaat van lessenreeks zelfgemaakte circusfiguren uit klei: Stop-motion filmpjes
Dit is het resultaat van de lessenreeks circusfiguren in klei. In het lesplan staat beschreven hoe de leerlingen een circusfiguur naar eigen fantasie boetseren. Ze bedenken daarna in groep een circusact en maken hiervan een filmpje. Dit doen ze …
Video (8)Leerkracht -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs -
Barthel: Een klaswet en een project om creatief schrijven te bevorderen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld werken de leerlingen van het zesde leerjaar aan het Barthel-project. Barthel staat enerzijds voor een klaswet: de kinderen moeten zich aan bepaalde klasafspraken houden. Anderzijds is Barthel de naam van een pop …
Video (6)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs -
Privacy op internet bestaat niet: Interview met computerspecialist Paul Guldentops
Netwerk- en computerspecialist Paul Guldentops was een van die griezels die de privégegevens van onschuldige voorbijgangers blootlegde voor ’t filmpje van De waarzegger die alles over je weet. Hij schoof aan bij De …
Video (6)School/onderwijs -
Ict-platform: Lessuggesties bij de ZILL-doelen
Je vindt op deze site:
- (online) oefeningen van kleuter tot bovenbouw, opgebouwd volgens de ZILL-doelen;
- materiaal voor flipping the classroom;
- tools voor digitale borden;
- uitgebreid overzicht van apps voor tablets;
- activiteiten voor …
Website (28)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner