Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Online versus real live coachen op een gezonde leefstijl: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het verschil tussen het real live en het online coachen als je een gezonde leefstijl wil bereiken.
Het verzorgen van lichaam en geest is belangrijk om negatieve gevolgen tegen te gaan. Ondanks de vele pogingen van …
Artikel -
Het zwemtraject bij Vlamingen versus Nederlanders: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt de aanpak om te leren zwemmen in Nederland en Vlaanderen en vergelijkt deze met elkaar. Er wordt stilgestaan bij kinderzwemlessen en bij het geven van zwemles aan volwassenen. De zwemlesmethodes komen aan bod en er …
Artikel -
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Immersion Education in history classes: How and why acquire a second language through immersion?
De bachelorproef behandelt de huidige stand van zaken omtrent immersieonderwijs en het Europese CLIL-project. Dit betekent concreet dat CLIL (kort voor 'Content and Language Integrated Learning) vergeleken werd met andere programma’s en …
Artikel -
Autonomie-ondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in!
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ging Axelle Bollen op zoek naar een antwoord op deze vragen.
Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die je als …
Artikel -
Evaluatiebeleid in scholen
In het kader van de inspiratiedag van de VLOR (Een hart voor onderzoek) gaven Joke Ysenbaert en Koen Mattheeuws van het Steunpunt Diversiteit en Leren een lezing over het evaluatiebeleid in scholen.
De lezing is opgebouwd uit onderzoeksbevindingen …
Artikel (3) -
Herinneringseducatie in het Vlaamse onderwijs: Achtergrondnota Vlaams Vredesinstituut
In deze nota wordt de samenhang tussen de vredeseducatieve eindtermen zelf, herinneringseducatie en Holocaustherdenking ontleed. Meer in het bijzonder is er oog voor:
- het intrinsieke belang van Holocaustherdenking;
- de mogelijke bijdrage van …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3) -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …