-
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Werkwoordenwiel
Het werkwoordenwiel wil dt-fouten verleden tijd maken. Het is een draaischijf met vier niveaus waarbij leerlingen enkele stappen volgen om bij de juiste vervoeging te komen (voor de tegenwoordige tijd en voltooid deelwoord).
Fysiek materiaal (15)Leerkracht -
Die of dat: Regels voor aanwijzende en betrekkelijke voornaamwoorden
Wanneer moet je die of dat gebruiken? In dit artikel worden de regels over het gebruik van die en dat uitgelegd.
Artikel -
GROEI: Interactief oefenmateriaal
Handelingsgericht werken kan nu met het oefenmateriaal in GROEI.
Werk op maat van iedere leerling en bepaal samen met de leerling welk groeipad hij kan volgen om de taal op zijn ritme te laten ontwikkelen. De afwisseling in vraagtypes en …
Fysiek materiaal -
Zij, hen of hun? Zo houd je ze uit elkaar
Haal jij zij, ze, hen en hun steeds door elkaar? Dan ben je niet alleen. Het verschil tussen zij, hen en hun is een van de meest opgezochte taalkwesties. Hoe zit het nu echt in elkaar?
Artikel (7) -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Wat is het verschil tussen u en uw of jou en jouw?
De reden waarom je jou en jouw of u en uw soms fout gebruikt, is dat je het verschil tussen beide woorden niet echt hoort. Maar wanneer je ze schrijft, is er een heel belangrijk onderscheid. Wat is dat onderscheid precies en …
Artikel -
Wat is tussentaal?
Artikel over taalvariëteiten, opgedeeld in drie grote groepen: standaardtaal, dialecten en tussentaal.
Artikel (6) -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Standaardnederlands: Begripsomschrijving
Uitgaande van de talenbeleidsnota Samen taalgrenzen verleggen van minister Smet geef ik een begripsomschrijving van 'Standaardnederlands' met de belangrijkste kenmerken daarvan. Daarnaast plaats ik de omschrijving vanuit de Taaladviesdienst …ArtikelLeerkracht, Ander -
Academische taalvaardigheden: Oefenboek
Academische taalvaardigheden is een praktisch leerinstrument waarmee je als (beginnende) student hoger onderwijs meteen aan de slag kan.
Het boek bestaat uit twee delen:
- Elementgerichte oefeningen.
- Vaardigheden.
De elementgerichte oefeningen …
Fysiek materiaal (5)