-
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Ik en de ander: Project rond relationele opvoeding
Project Ik en de ander is een voorbeeld van hoe moeilijke onderwerpen als homoseksualiteit, gender en transgender zijn en seksuele weerbaarheid bij kinderen van drie tot veertien jaar aangepakt kunnen worden. Wil je als basis- of secundaire school …
Artikel (43)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Vredeshuisje op de speelplaats
Op welke manier kan je een herstelhuisje installeren op de speelplaats?
Hoe organiseer je het? Wat zijn de afspreken? Waarvoor kan het dienen?Artikel (9)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Wat hebben Goudlokje, kraaien, kartonnen dozen , …te maken met omgaan met diversiteit?
Het antwoord op bovenstaande vraag is niet in één zin te vatten. Dus, een goed idee om er een artikel aan te wijden. Het Steunpunt Diversiteit & Leren wil leerkrachten ondersteunen in het ‘omgaan met …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Terug naar (school)taal: Taalboost na afstandsleren en zomervakantie
Kinderen en jongeren verliezen tijdens de zomer een stukje van hun opgedane kennis en vaardigheden van het voorbije schooljaar. Afstandsonderwijs voor de vakantie was een extra factor. Vooral kwetsbare, meertalige en anderstalige kinderen zijn …
Artikel (4) -
Jij mag niet meedoen!: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over het onaardig gedrag wat soms voorkomt …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, …