-
Naar een geïntegreerde aanpak van het vak MEAV
Met dit onderzoek wordt er onderzocht hoe het vak MEAV geïntegreerd aangepakt kan worden. Deze aanpak zorgt namelijk voor meer diepgang, leerlingen gaan diepere verbanden leggen en er kunnen meerdere doelstellingen tegelijk gehaald worden …
ArtikelLeerkracht -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Intensivering van adjectieven door Franstalige leerders van het Nederlands
In dit wetenschappelijke artikel worden de onderzoeksresultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar de intensivering van adjectieven door Franstalige leerders van het Nederlands. Het onderzoek werd gevoerd aan de hand van een enquête en de …
ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Inventariseren en analyseren van onderzoek en beleidsadviezen Nederlands als tweede taal: Onderzoek
In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA samen een onderzoek uit om de trends en hiaten in onderzoek en beleidsteksten over NT2 taalverwervingsonderwijs van de afgelopen 15 jaar te vinden.
Artikel -
Meet & Read: Project voor anderstalige nieuwkomers
Dit project richt zich op de ontwikkeling van een familiegeletterheidsprogramma voor laaggeletterde volwassenen en kinderen in opvangcentra. Vrijwilligers uit praatgroepen, bibliotheken en opvangcentra gaan in Meet & Read interactief met …
Artikel -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …