-
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
De herziene taxonomie van Bloom in de klas: Inspiratieboek voor de leraar
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen …
Fysiek materiaal (9)Pedagogisch begeleider -
Zelfgestuurd leren bevorderen in het onderwijs: werkt het echt?
Uit onderzoek blijkt dat de inspanningen van leraren die werken aan zelfgestuurd leren bij hun leerlingen, wel degelijk een effect hebben. In dit artikel op duurzaamonderwijs.com gaan de auteurs in op wat zelfgestuurd leren is en waar die …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Eerst verbinding, dan leerstof: Vijf adviezen van experten en twaalf lestips.
De scholen gaan weer open en je ziet je leerlingen weer. Dat je prioriteit dan bij de leerstof ligt, is een normale reactie. Experten adviseren om toch ook ruimte te voorzien voor verbinding en reflectie.
Hoe pols je bij je leerlingen hoe zij de …
Artikel (6) -
De leraar maakt het verschil
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema schoolbeleid.
Onderwijs waarin elke leerling maximale leerkansen krijgt en de noodzakelijke competenties van de 21e eeuw bereikt, vormt een grote …
Artikel -
Handvatten i.v.m. radicalisering / polarisering voor hoger onderwijs en volwassenenonderwijs
De laatste jaren zijn we opgeschrikt door het geweld waartoe radicalisering in extremis kan leiden. De schaduw van radicalisering is ook zeer dichtbij ons Vlaamse en Brusselse onderwijs gekomen: door de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016, maar …
Artikel -
Wat is een brede school?
Een brede school is een samenwerkingsverband tussen verschillende sectoren waaronder minstens één school, die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving in de vrije tijd en op school.
Het doel van een brede school is het …
ArtikelLeerkracht, Ander -
TALIS: Teaching And Learning International Survey 2013
Dit onderzoeksrapport baseert zich op resultaten uit internationaal comparatief onderzoek en geeft antwoorden op hedendaagse beleidsvragen omtrent de professionalisering van leraren en schoolleiders, de aanvangsbegeleiding en mentoring van …
Artikel (3)Leerkracht -
Taal leren: Van kleuters tot volwassenen
Hoe leren kinderen, jongeren en volwassenen het Nederlands als tweede taal? Hoe kunnen we een leeromgeving creëren waarin anderstaligen tot de beste leerresultaten komen? En op welke manier stimuleren (of verhinderen) onze ideeën over …
Fysiek materiaal (3)Andere functie -
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen: Bouwstenen voor taalbeleid
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid. Redactie Dorothea Van Hoyweghen - uitgeverij Plantyn
Algemene presentatie
Om de grote diversiteit in startcompetenties op te vangen, moeten de lerarenopleidingen niet alleen over …
ArtikelLeerkracht, Ander