-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Traumasensitief onderwijs
In Traumasensitief Onderwijs (TSO) zijn de directie en het team zich bewust van de verregaande impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van kinderen en stemt de school zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Stijlgids dyslexie
Hoe kan ik een tekst zo leesbaar mogelijk maken voor leerlingen met een leesstoornis?
In de Engelstalige stijlgids vind je tips voor het gebruik van lettertypes, kleur, layout en schrijfstijl.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Toe-gang!: Aanpassingen van gebouwen voor personen met een visuele handicap
In deze brochure worden ideeën en oplossingen aangeboden om (school)gebouwen toegankelijker te maken voor personen met een visuele handicap. De brochure is ingedeeld in vier hoofdstukken;
- omschrijving en gevolgen van een visuele …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onzichtbare differentiatie
Een artikel van Bertus over differentiatie en waarom differentiatie niet altijd zichtbaar hoeft te zijn.
Hij maakt een link tussen het belang van onzichtbare differentiatie en de self-fulfiling prophecy.
Tot slot geeft hij tips om minder zichtbaar te …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het complexe samenspel tussen epilepsie, autisme en een verstandelijke beperking
Heb jij te maken met de zorg voor jongeren met epilepsie en autisme? Dan herken je vast het complexe samenspel tussen deze twee.
Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie. Als je epilepsie hebt, wordt je waarneming regelmatig verstoord door …ArtikelLeerkracht, Ander