-
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
LearnAmo: YouTubekanaal
LearnAmo is een YouTubekanaal met videolessen om Italiaans te leren.
VideoLeerkracht -
One World Italiano
YouTubekanaal van talenschool One World Italiano met tal van didactische video's om Italiaans te leren.
VideoLeerkracht -
ItalianPod101: Italiaans leren
ItalianPod101 is een YouTubekanaal met video's om Italiaans te leren. De personen in de video's zijn moedertaalsprekers, maar er wordt vaak naar de Engelse vertaling verwezen.
VideoLeerkracht -
Uitspraak oefenen met Google Translate: Instructievideo
Hoe kan je beter worden in het uitspreken van Franse, Engelse, ... zinnen en woorden? Met Google Translate! Deze video legt je uit hoe.
Concreet:
Inspreken van woorden en zinnen met zelfcontrole.
Dit kan hulp bieden aan leerlingen die thuis …
Video (11) -
Hoe krijg je een klas pubers aan het lezen?
Hoe krijg je vijfdejaars secundair die hun neus ophalen voor taal tóch aan het lezen? Met een goed boek, een lesuur rust en een glaasje chocolademelk. Meer heb je niet nodig om een leesfeest te organiseren.
Video (3) -
Verzameling Italiaanse video's
Deze filmpjes met uiteenlopende onderwerpen zijn vaak uit het Italiaanse leven gegrepen en begrijpelijk voor cursisten met niveau A1 - A2 Italiaans.
Video (4)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
CLIL Debate: Hugo Beaten-Beardsmore
Hugo Baetens Beardsmore verduidelijkt in het Engels wat CLIL precies kan betekenen voor de school en de taalontwikkeling van de leerling. In deze theoretische uiteenzetting verwijst hij eveneens naar wetenschappelijk onderzoek over CLIL en de …
VideoLeerkracht -
Moet je nieuwe woordenschat aanleren in context?
Volgens Shannon Reed is het antwoord ondubbelzinnig: "neen". De twee methodes hebben elk hun eigen rol en vullen elkaar aan. Ze beschrijft haar ervaringen in 2 artikels.
Eerst: I'm a Believer: Vocab Words Out of Context op …
ArtikelLeerkracht -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Spreekvaardigheid trainen in een klas zonder computers?
Hoe kan je het spreken trainen wanneer je niet beschikt over een taallabo of multimediafaciliteiten? In deze (Franse) bijdrage beschrijft de auteur hoe hij spreekvaardigheid traint en evalueert met behulp van de dictafoonfunctie van mp3-spelers. …
ArtikelLeerkracht