-
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Casussen als werkvorm in gezondheidswetenschappen
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van casussen als werkvormen in gezondheidswetenschappelijke studierichtingen. Casussen kan je gebruiken om leerinhoud te
illustreren. Je kan ze ook als inzetten als werkvorm om leerinhouden te …Artikel (33)Leerkracht -
Lesinspiratie uit de haven: Containerreuzen
De Antwerpse haven haalt regelmatig het nieuws in verband met een mogelijke uitbreiding, werkgelegenheid, containerschepen en nog veel meer. Je kan die actualiteit gebruiken als aanknopingspunt in de les.
In dit artikel over …
Artikel -
STEM is populair: Het menselijk lichaam en wetenschap
De gebroeders Coppens stellen wekelijks in Het lichaam van Coppens hun lichaam op de proef vanuit een wetenschappelijk oogpunt.
Hierbij hanteren ze de strategie van inquiry based learning:
- Wat zou er gebeuren als…? …
Artikel (7)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Moet je nieuwe woordenschat aanleren in context?
Volgens Shannon Reed is het antwoord ondubbelzinnig: "neen". De twee methodes hebben elk hun eigen rol en vullen elkaar aan. Ze beschrijft haar ervaringen in 2 artikels.
Eerst: I'm a Believer: Vocab Words Out of Context op …
ArtikelLeerkracht