-
Politieke partijen
In deze video leren leerlingen over het politieke spectrum in de Vlaamse politiek, over de verschillende partijen en hun standpunten, en over de verschillende manieren om te kijken naar links en rechts. Ze leren wat het cordon sanitaire inhoudt en …
Video (10)Leerkracht -
Love has no labels
Met dit filmpje kan je het thema stereotypering uitleggen. In het filmpje worden verschillende liefdesrelaties weergegeven. De liefdesrelatie wordt subtiel aangegeven en er zijn positieve reacties op het publiek.
Video (8)Leerkracht -
De Amerikaanse verkiezingen uitgelegd in 60 seconden
Animatie van In60seconds waarin in één minuut de werking van de Amerikaanse presidentsverkiezingen wordt uitgelegd.
Video (8)Leerkracht -
Fake news: Videoreeks
Reeks van vijf video's waarmee je kan leren om fake news (of nepnieuws) ter herkennen. In de video's wordt de tip van een expert (wetenschapper, journalist, etc) wordt vertaald in een korte sketch. De video's zijn gemaakt door het Hannah Arendt …
Video (6)Leerkracht -
Nepnieuws: Waarom laten we ons verleiden?
Waarom laten we ons zo verleiden door nepnieuws? En waarom circuleren er net in onzekere tijden (zoals deze corona-tijden) zoveel geruchten, fake berichten en complottheorieën?
Video (6) -
Laat leerlingen zelf het verleden onderzoeken
Geschiedenis is meer dan enkel een aaneenschakeling van feiten en gebeurtenissen. Het is ook een wetenschap die het verleden kritisch onderzoekt. De onderzoeksmethodes die geschiedkundigen hiervoor gebruiken, kunnen ook vandaag de dag erg nuttig …
Video (5) -
Globalisering in alle staten
De animatiefilm Globalisering in alle staten vertelt het verhaal over onze huidige productie- en consumptiewijze en blikt daarbij eerst terug op de geschiedenis. Al sinds eeuwen voeren continenten handel met elkaar, waardoor producten en …
Video (4) -
Ethiek: Filosoferen leren
De hoofdvraag - Wat is het goede leven? - en de deelvragen van ethiek worden besproken.
Hierbij wordt ingegaan op wat we zouden moeten doen en ook werkelijk doen. Daarna wordt er verder ingegaan op waarden en normen.
Op het …
Video (4)Leerkracht -
Zijn racisme en discriminatie hetzelfde?
Wat is racisme? Wat is discriminatie? Zijn racisme en discriminatie hetzelfde? Starten van een goede definitie van wat racisme en discriminatie is, is van uiterst belang, omdat er veel onzichtbare processen spelen in racisme en …
Video (4)Inburgering -
Geboren in 1900: Levensloop
Beeld je in dat je geboren was in 1900. Iemand die de twintigste eeuw heeft meegemaakt, heeft wellicht meer reden tot klagen dan wij die in onze comfortabele eenentwintigste eeuw, een pandemie moeten overwinnen en daarvoor een paar offers moeten …
Video (4)Leerkracht -
Een jihad van liefde
Video waarin Mohamed El Bachiri, een Franstalige Belg van Marokkaanse origine uitlegt waarom hij zich verzet tegen terrorisme. Hij verloor zijn vrouw bij de terroristische aanslag van 22 maart 2016. Daarnaast legt hij uit wat voor hem jihad …
Video (3)Leerkracht -
Waarom is het belangrijk om internationale misdaden te onthouden?
Het doel is om de concepten en uitdagingen van herinneringseducatie met betrekking tot recente / hedendaagse internationale misdaden op een toegankelijke manier uit te leggen aan jongeren (hoger secundair onderwijs, studenten, jongeren uit de …
Video (3)