-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Effectief schrijfonderwijs: Schrijven is omhoog durven kijken
Hoe maak je van schrijfopdrachten een succes voor élke leerling? In de OKAN-klas van Marit zetten jongeren hun eerste schuchtere stapjes in het Nederlands. En toch durft ze de lat hoog leggen. Ontdek hoe haar aanpak ook jouw volgende …
Artikel -
Wintergeesten: Lied rond geluid met akkoorden en lesideeën
Wintergeesten gaat over de angstaanjagende geluiden die je soms hoort in het donker.
Het leent zich uitstekend voor lessen rond geluid. In de bijlage vind je zowel de tekst met akkoorden, als een aantal lesideeën.
Video (40) -
Afstandsleren via WhatsApp: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld van Linda Van Duin van ANT2 maar mee, hoe zij in Nederland tijdens de eerste week van de schorsing van de lessen afstandsleren heeft aangepakt bij haar ISK-leerlingen (het equivalent van de Vlaamse OKAN-klassen). Ze gebruikt …
ArtikelLeerkracht -
Wat werkt in taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren?
Een project van UAntwerpen ontwikkelde twee praktijkgidsen voor taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren. Met de meest recente wetenschappelijke inzichten die vertaald worden naar de klaspraktijk.
De eerste praktijkgids focust …Artikel (4) -
Behoeftegericht lesmateriaal maken
Dit artikel geeft tips voor het maken van spelletjes, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de NT2-lessen. Het beschrijft ervaringen met het ontwikkelen van behoeftegericht lesmateriaal, op maat van de cursist.
Onrechtstreeks is het reclame voor …
Artikel (10)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Virtuele bedrijven, echte skills!
COFEP, het Belgische netwerk van virtuele bedrijven, bestaat sinds 1995 en telt +/- 300 virtuele bedrijven in secundaire scholen, hogescholen en opleidingscentra voor volwassen. COFEP is lid van PEN Worldwide, het wereldwijde netwerk, dat meer dan …
Video (3) -
Het ontbijt
Praktijkvoorbeeld. Lesgever Daan geeft les waarin woordenschat en communicatieve functies in verband met het ontbijt worden aangeleerd. In de tweede helft van de video verbetert hij z'n eigen lesaanpak door te tonen hoe het beter kan dan in de …
Video (4)Leerkracht -
Zomerschool: Taalverwerving op speelse wijze stimuleren
In dit artikel lees je hoe een lesweek op de zomerschool in Antwerpen eruitziet en tot stand komt. Interactie en actief taalgebruik zijn sleutelbegrippen voor goed taalonderwijs net als het creëren van een veilig klimaat voor de …Artikel (19)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …