-
Onthoudkaart schoonschrift - Sierlijk en Vlot 2
Kaart met hoofdletters, schrijfletters en leestekens tussen de schrijflijnen.
Beeld (5)Leerkracht -
Omgaan met boosheid: Tips
Vijf mogelijke tips die kinderen en jongeren kunnen helpen om hun boosheid te kanaliseren.
Boosheid is een emotie is die er mag zijn. Het wordt pas een probleem als de emotie te intens is, te vaak voorkomt, te lang duurt, tot agressie lijdt of als de …
Beeld (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
'Een' of 'en': Hulpkaart
Hebben je leerlingen soms nog moeite met het schrijven van de woorden en en een?
Deze kaart kan hulp bieden.Een eend schrijf je met een lange ee, Gwen en Ken schrijf je met een enkele e.
Beeld (26)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Veilig Leren Lezen - kern 4: Verhaal van de week
Oefen met dit verhaal van de week de woorden uit kern 4 van Veilig Leren Lezen.
Beeld (13)Leerkracht, Ander -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Katten- en apenregel: Spellen van woorden
Drie affiches:
- verenkelen (woorden als apen);
- verdubbelen (woorden als katten);
- andere woorden (geen katten of apen).
Beeld (40)Leerkracht -
Conflict oplossen: Stappenplan
Deze poster geeft in zes stappen weer hoe leerlingen zelfstandig tot een oplossing kunnen komen bij een conflict.
- Eerst moeten de kinderen tonen dat ze open staan om over het conflict te praten. Dit kan door de handen met de handpalmen naar boven …
Beeld (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfevaluatie in de turnles
Deze wandplaat helpt je om leerlingen zichzelf te laten evalueren!
Na de les bewegingsopvoeding gaan de kinderen voorbij de deur en geven ze een high-five op één van de vier emoticons.
Beeld (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoe een conflict oplossen? De 4 herstelgerichte vragen
Dit visueel stappenplan kan door leerlingbegeleiding en leerkrachten gehanteerd worden bij herstelgesprekken die moeizaam verlopen, door bijvoorbeeld de taalbarrière.
Bovendien kan het ook als leidraad dienen voor leerkrachten …Beeld (111)Andere functie -
P en b: Wandplaat
Tekeningen die hulp kunnen bieden om de letters b en p beter te onderscheiden.
BeeldLeerkracht -
Taalklaver: Korte en lange klanken
Via een klavertje vier worden de woorden met lange en korte klanken verdeeld in één van de volgende vier groepen:
- korte klank - geen verdubbeling van de medeklinker,
- korte klank - verdubbeling van de medeklinker (dubbelzetter), …
Beeld (8)Pedagogisch begeleider