-
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Maak je eigen Hop-ei: Stappenplan knutselactiviteit
Pasen is de tijd van het jaar om met heel de familie te knutselen en wat beter dan je eigen eieren te kleuren en versieren. Volg de instructies en maak als een haas je eigen stoere Hop-eieren.
Benodigdheden voor 4 Hop-eieren:
- een …
Artikel (11)Ander -
Zorgzame Klas, psycho-educatie voor de basisschool: Boekvoorstelling
Sinds 2003 timmert Zorgzaam Omgaan, vzw aan het Zorgzame Klas -project. Aanvankelijk was het model bedoeld als eenmalige interventie. De belangstelling ervoor groeide gestaag en kreeg zijn vaste vorm. Met enige trots melden wij de publicatie van …
ArtikelDirectie, Ander