-
Wordstool: Woordenschat inoefenen
Op deze site kunnen leerlingen en leerkrachten terecht om woordkaartjes en woordenschatoefeningen te maken en te delen. Je kan ook oefensets op maat aanmaken en de voortgang van je leerlingen controleren.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Calepino: Zelf een woordenboek samenstellen
Cursisten maken in de app op hun smartphone een eigen woordenboek. Ze maken zelf foto's en spraakopnames.
App of softwareLeerkracht -
Actua in je taallessen
Je kan je leerlingen ook lees- en luistervaardigheden en woordenschat aanleren door met de actualiteit aan de slag te gaan.
Volgende sites geven nieuwsitems aangepast aan het niveau van kinderen en jongeren.
Frans
Voor het vak Frans kan …
Artikel (5)Leerkracht -
StudyGo: Overhoorprogramma
Met deze app kan je woordenschat in verschillende talen oefenen.
App of software -
Taskade: Online werkruimte
Gebruik Taskade als uw externe teamwerkruimte om sneller en slimmer te werken. Maak realtime takenlijsten en workflows met geïntegreerde videochat in één eenvoudige tool. Het is eenvoudig, flexibel en leuk.
Taskade is de externe werkruimte om …
Vertaald door
App of software -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Een jaar lang tegen pesten
Als school werk je best een sterk plan uit om pesten te voorkomen en aan te pakken. Hier vind je tips die duidelijk maken dat zo’n plan niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet er gewoon mee aan de slag. Bovendien pluk je er het hele …
Artikel (3) -
Spelling Words: Maak je eigen online dictee
Maak met deze app zelf een dictee dat de leerling op zijn computer kan maken met automatische correctie.
App of softwareAndere functie -
Moeilijke thema's bespreken: Nieuwsbrief
Als men spreekt over radicalisering van jongeren, kijken politiek en media soms ook naar het onderwijs voor oplossingen. Een kant-en-klare remedie is echter niet altijd evident.
Onderwijskundigen stellen zich vragen zoals: wat is radicalisering, …
Artikel