-
CleverKids: Deel- en oefenplatform
Via CleverKids kunnen kinderen eenvoudig online oefeningen maken. Leerkrachten en ouders kunnen snel oefeningen klaarzetten voor verschillende kinderen, groepen of niveaus.
De troef van oefenen op CleverKids? Differentiëren kan in …
App of software -
tMAIL: Platform voor procesbegeleiders
Deze website is het achterliggende monitoringsplatform van de tMAIL app.
Leraren die de tMAIL app in groep gebruiken om bij te leren over zelfregulerend leren, kunnen het e-mailadres van de procesbegeleider toevoegen in de app. De procesbegeleider …
WebsitePedagogisch begeleider -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
Actua in je taallessen
Je kan je leerlingen ook lees- en luistervaardigheden en woordenschat aanleren door met de actualiteit aan de slag te gaan.
Volgende sites geven nieuwsitems aangepast aan het niveau van kinderen en jongeren.
Frans
Voor het vak Frans kan …
Artikel (5)Leerkracht -
Toki Pona: Een andere taal
In dit artikel wordt de kunsttaal Toki Pona kort toegelicht. Het is een taal met een minimaal aantal regels en woorden.
ArtikelAndere functie -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht