-
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
STEM School Label
Met het STEM School Label kunnen schoolvertegenwoordigers met behulp van een online zelfbeoordelingsinstrument hun school evalueren volgens de criteria die een STEM-school definiëren. Dit zelfbeoordelingsinstrument stelt vereiste gebieden van …
WebsiteLeerkracht -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
EASE: European Association of STEAM Educators
EASE - European Association of STEAM Educators is een non-profitorganisatie met als doel het werk van alle opvoeders en leraren te helpen en te verbeteren in termen van het promoten van STEAM-vaardigheden bij kinderen, jongeren …
WebsiteLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Koekjes: De wetenschap achter het bakproces
Lespakket over het bakken van een koekje met focus op de wetenschappelijke concepten die hierbij een rol spelen. We onderzoeken de invloed van de ingrediënten, bereidingswijze en ovenwerking op een koekje dat uit de oven komt. We bestuderen …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
STEM: Conceptmodel
Model dat beschrijft op welke wijze de STEM-filosofie kan geïntegreerd worden in de lespraktijk.
Artikel (7)Ander -
Didactiek voor geïntegreerd STEM-onderwijs: Kenmerken en leerdoelstellingen
Visietekst over STEM-onderwijs, met volgende klemtonen:
- Nood aan geïntegreerd STEM-onderwijs
- Doelgroep
- Leerdoelstellingen van geïntegreerd STEM-onderwijs
- Kenmerken van geïntegreerd STEM-onderwijs
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht -
Stem voor de basis: Didactieken binnen STEM-onderwijs
Deze website omvat een verzameling van presentaties en teksten over STEM-educatie en -didactiek. De website is het resultaat van het Lerend Netwerk BaO, 'STEM voor de basis'. Deze website is een leeromgeving waarop een STEM didactiek wordt …
Website (7)Leerkracht -
Talentenfabriek: Job- en opleidingspunt industrie
Talentenfabriek is een samenwerkingsverband tussen Stad Antwerpen, VDAB, de paritaire vormingsorganisaties FTMA, VIBAM en de Vormingsfondsen voor de scheikundige nijverheid, de werkgeversorganisaties Agoria en Essenscia en de …
WebsiteLeerkracht -
Meer leergoesting voor STEM
Ook in het GO! atheneum Zottegem zijn er in het volgende schooljaar veranderingen op til. De 1ste graad wordt dan een brede, oriënterende graad met zes keuzemodules. Voor de leerlingen die meer uitdaging aandurven is er een …ArtikelLeerkracht