-
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Toneel met kwetsbare jongeren. Meneer Perceval, waarom doet u dat?
Stefan Perceval over het belang van cultuuronderwijs en talentontwikkeling bij kinderen en jongeren. Durf als leerkracht ook eens achter het muurtje te kijken.
Artikel -
Ontwikkeling van vooroordelen bij jonge kinderen - deel 2: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze tweede bijdrage handelt over het actief aandacht …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ontwikkeling van vooroordelen bij jonge kinderen - deel 1: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze eerste bijdrage handelt over de ontwikkeling van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Logica: Leerlingenwerkstuk didactisch bekeken
Drie leerlingen kregen de opdracht een werkstuk te schrijven rond formele logica.
Het zijn leerlingen van de zesde klas ASO met zes lesuren wiskunde in de week.
De opdracht op zichzelf komt ons bijzonder zinvol voor.
Het werkstuk in een voor-inleverfase …ArtikelLeerkracht, Ander -
Creativiteit in het onderwijs bevorderen
We horen het vaak: in het onderwijs van de 21ste eeuw moet creativiteit een prominentere plaats krijgen (zie ook de Visietekst duurzaam onderwijs). Creatief denken kan mensen helpen om hun persoonlijke leven te verrijken, problemen op te lossen, …Artikel (4)Leerkracht -
TPR Storytelling: Taal leren met plezier!
In het artikel Echt voedsel in Trouw Groen van 30 mei 2009, schetst men een ontwikkeling die onze voedselketen betreft. Nu vindt er een parallelle ontwikkeling plaats in het onderwijs. Deze is nu nog in de marge bezig, maar zal onmiskenbaar …
ArtikelLeerkracht, Directie