-
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Krijg toegang tot opgenomen dans- en toneelvoorstellingen van Vlaamse gezelschappen
Geef je les over dans, theater, of andere podiumkunsten? Haal inspiratie uit de 100 dans- en toneelvoorstellingen die je kan bekijken op Het Archief voor Onderwijs. Diverse cultuurhuizen en gezelschappen uit Vlaanderen maakten opnames van hun …
Artikel -
Tinder voor groepswerken
Je associeert een app als Tinder doorgaans niet met groepswerk. Maar stel je een wereld of klaslokaal voor waar de teamleden voor dat groepswerk niet geselecteerd worden door de leerkracht of of vriendjes-bij-elkaar, maar door een algoritme? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Auteur of AI-teur?
De vakantie is een ideale periode om eindelijk enkele boeken te lezen. Eindelijk doorheen die klepper van Zuboff raken of teruggrijpen naar je oude favorieten zoals Tolkien of Rowling. Maar wist je dat AI ook auteurs, en hun schrijfstijl, kan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Boost je vreemde talen met Netflix
Blogpost waarin wordt uitgelegd hoe Language Learning with Netflix werkt.
Via deze extensie kun je in een Chrome-browser ondertitels op Netflix in twee talen afspelen en woordenschat in de vreemde taal opzoeken.
Artikel (5)Leerkracht, Ander -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
2. Links voor Nederlands: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Wil men leerlingen informatie laten opzoeken dan moet het aanbod minimaal aan volgende kwaliteitseisen voldoen: het moet actueel zijn, waardevol, aangepast aan de leerlingen en het moet aansluiten bij de leerinhouden en eindtermen. …ArtikelLeerkracht -
6. Taaladvies online: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Zelfstandig kunnen werken impliceert ook het hanteren van de juiste taal en het kennen en kunnen gebruiken van de juiste informatiebronnen om correct te spreken of te schrijven. Wat Nederlands betreft zijn op het internet een aantal …ArtikelLeerkracht -
3. Een virtuele boekentas voor Nederlands: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
De vaksite Nederlands is ontstaan omdat leermateriaal (i.c. handboeken) te snel veroudert en vaak een aanvulling behoeft. De site is een toolkit, een virtuele boekentas voor de leerlingen. Actueel leermateriaal is beschikbaar door …ArtikelLeerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie