-
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Digitale Roadshow: Eindtermen wiskunde 2e & 3e graad - arbeidsmarktfinaliteit
Informatiesessie gegeven door de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars over het nieuwe curriculum wiskunde in het hervormd secundair onderwijs in de tweeede en derde graad arbeidsmarktfinaliteit.
De VVWL was actief betrokken bij het ontwikkelen van de …
VideoAnder -
Digitale Roadshow: Eindtermen wiskunde 3e graad - doorstroomfinaliteit
Informatiesessie gegeven door de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars over het nieuwe curriculum wiskunde in het hervormd secundair onderwijs in de derde graad doorstroomfinaliteit.
De VVWL was actief betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe …
VideoAnder -
Digitale Roadshow: Eindtermen wiskunde 2e & 3e graad - dubbele finaliteit
Informatiesessie gegeven door de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars over het nieuwe curriculum wiskunde in het hervormd secundair onderwijs in de tweede en derde graad dubbele finaliteit.
De VVWL was actief betrokken bij het ontwikkelen van de …
VideoAnder -
Digitale Roadshow: Eindtermen wiskunde 2e graad - doorstroomfinaliteit
Informatiesessie gegeven door de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars over het nieuwe curriculum wiskunde in het hervormd secundair onderwijs in de tweede graad doorstroomfinaliteit.
De VVWL was actief betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe …
VideoAnder -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
mijnNederlands: Portaal voor NVT
Het online portaal voor iedereen die wereldwijd Nederlands als Vreemde Taal leert, onderwijst, onderzoekt of gebruikt.
Website -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Taal leren: Van kleuters tot volwassenen
Hoe leren kinderen, jongeren en volwassenen het Nederlands als tweede taal? Hoe kunnen we een leeromgeving creëren waarin anderstaligen tot de beste leerresultaten komen? En op welke manier stimuleren (of verhinderen) onze ideeën over …
Fysiek materiaal (3)Andere functie -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3) -
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen: Bouwstenen voor taalbeleid
Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid. Redactie Dorothea Van Hoyweghen - uitgeverij Plantyn
Algemene presentatie
Om de grote diversiteit in startcompetenties op te vangen, moeten de lerarenopleidingen niet alleen over …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Boekbespreking: Kinderen met dyscalculie
Annemie Desoete en Tom Braams sloegen de handen in elkaar om een boek te schrijven over dyscalculie. Niet zomaar een boek! De auteurs geven op een heldere manier uitleg bij de verschillende soorten rekenstoornissen die kinderen kunnen hebben. De …
ArtikelAnder