-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Terug naar school: Zeven tips om (zorg)leerlingen extra te ondersteunen
Bekijk deze webinar als je op zoek bent naar inspiratie en praktische handvatten om kinderen met een leerstoornis te leren studeren, leerplezier te geven en andere collega's te ondersteunen.
De tips waarover Lucas Hermans het heeft:
- leer …
Video (3) -
Succesvol studeren met de computer: Webinar
In deze opname krijg je concrete tips om succesvol te studeren met de computer:
- voorleesssoftware,
- GEEF AF!,
- tools om de computer in te zetten bij leerlingen,
Digitale hulpmiddelen zijn essentieel voor leerlingen met leerstoornissen als dyslexie, …
Video -
Over executieve functies: De schakels tussen willen en uitvoeren
Een video van Leerpunt ADD met uitleg over executieve functies
In het eerste deel is er aandacht voor de verschillende EF:
- taakinitiatie en uitstelgedrag;
- zelfregulatie (aandacht sturen, zelfbeheersing);
- werkgeheugen (gedachten ordenen, …
Video (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Efficiënt leerstof verwerven: Waarom leren altijd lastig moet zijn
Waarom heb je niets aan fluostiften en eindeloos herlezen als leerstrategie? Hoe verwerk je leerstof dan op een actieve manier? Expert Tine Hoof (ExCEL) legt het uit in een heldere video.
Extraatje: een stappenplan om zelf aan de slag te gaan.
Video -
Laura leest op school met de Anderslezen-app
Heb je leerlingen in de klas met dyslexie of andere leesmoeilijkheden? Schrijf je school in bij Luisterpunt en ga aan de slag met Daisy-luisterboeken. Met de gratis Anderslezen-app lezen leerlingen met een leesbeperking duizenden …
Video -
Daisy-boeken van #LikeMe: Acteurs lezen voor
De gedrukte boeken van het Ketnet-programma #LikeMe zijn beschikbaar als Daisy-luisterboeken, ingelezen door de acteurs. Zo kunnen leerlingen met leesmoeilijkheden (bv. dyslexie) ook genieten van deze verhalen.
In deze video's zie je een …
Video -
Zes bouwstenen van een kwalitatieve leesomgeving
Iedereen Leest coördineerde van maart 2019 tot januari 2020 het traject Maak van je school een inspirerende leesomgeving. In dit filmpje zie je hoe de deelnemende scholen tijdens de slotdag terugblikken op het traject.
Video -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Onderzoek over het effect van boek versus film bij jongeren: Scriptieprijs Leesbevordering
De winnaar van de Scriptieprijs Leesbevordering 2018-2020 schreef relevant onderzoek voor leerkrachten: de Nederlandse Marlon Schotel (Universiteit Tilburg) vergeleek de leeservaring van jongeren bij het boek Wonder (R.J. Palacio) met hun …
Video