-
Jacob van Maerlant. Der Naturen Bloeme. Uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel: Recensie
Zopas verscheen Der Naturen Bloeme door Jacob van Maerlant, vertaald door Ingrid Biesheuvel. Jan Uyttendaele bespreekt de vertaling.
ArtikelNieuwLeerkracht -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelLeerkracht -
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk: Recensie
Recensie van het boek De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van 0ostrom.
ArtikelLeerkracht -
Heeft Sara Burgerhart echt een gelukkig einde?: Receptie, interpretatie en didactiek
De Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) van Betje Wolff en Aagje Deken wordt vaak afgedaan als een huwelijksverhaal met een gelukkig einde. Daarmee wordt de angel uit deze roman gehaald, die je ook als #metoo-verhaal avant la …
ArtikelLeerkracht -
Klassiekers in de klas: Literatuuronderwijs
Als je een beetje thuis bent in het aanbod van lesmaterialen voor het fictie- en literatuuronderwijs in Nederland, kom je alleen maar fragmenten tegen. Bieden we leerlingen in het voortgezet onderwijs de ervaring van het diepgaand lezen en …
ArtikelLeerkracht -
De Oostakkerse gedichten en het belang van cryptische poëzie in de klas
Waarom zou je complexe canongedichten willen lezen met middelbare scholieren? In dit blog bespreekt Joke de ervaringsgerichte en de analytische benadering van gedichten. Aan de hand van een lesopzet bij de Oostakkerse gedichten van Hugo Claus laat …
ArtikelLeerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De eerste vrouwelijke Vlaamse scheikundig ingenieur Marie-Louise Compernolle 2/2
Marie-Louise Compernolle (1909-2005) studeerde in 1932 af aan de Universiteit Gent als eerste Vlaamse vrouwelijk scheikundig ingenieur. Na een aantal jaar als voltijds assistente gewerkt te hebben aan de Universiteit, verkoos zij, onder meer …
ArtikelLeerkracht -
In het midden van de Franse en de chemische revolutie: Antoine Laurent Lavoisier
Artikel dat dieper ingaat op de bijdrage van Antoine Laurent Lavoisier.
ArtikelLeerkracht -
Maak van leerlingen lezers: Tips voor leesbevordering
Praktische tips om het lezen bij je leerlingen te bevorderen.
De tips zijn onderverdeeld in drie rubrieken:
- kiezen (aanbod en beschikbaarheid van boeken),
- lezen (tijd om te lezen en voorgelezen worden),
- reageren (boekenpraatje).
Deze rubrieken zijn …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner