-
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Bionics4Education: Bouwpakket
Dit leermiddel met bio-geïnspireerde prototypes en ondersteunende inhouden stimuleert je leerlingen om een natuurlijk systeem (vis, olifant, bloem, kameleon of vogel) na te bouwen. Ieder bouwpakket bevat de nodige componenten voor het …
Fysiek materiaal -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
ictLESKISTEN: Koffers met ICT-materiaal
De ICT-LESKISTEN zijn kisten boordevol ICT-materiaal.
De bedenkers verzorgen workshops op maat met de leskisten. Aansluitend op een workshop kan je de kisten huren.
In de webwinkel vind je samengestelde kisten. Ook kan je artikelen los …
Fysiek materiaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk: Onderzoek
Evelyn Steurs deed onderzoek naar het implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk. In dit artikel kom je meer te weten over de resultaten van dit onderzoek.
ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Kwaliteit en gebruik van online informatie voor kinderen.
Een uitgebreid semiwetenschappelijk Engelstalig artikel over kinderinformatie op het web, met een analyse van het Nederlandstalige aanbod en gebruik.
Samenvatting:
Een participerende observatie en literatuurstudie van best practices op het gebied van …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw