-
ERK-berg: Hoe verloopt een traject Nederlands leren?
De ERK-berg geeft een duidelijk beeld van hoe een traject Nederlands leren (NT2) verloopt binnen de verschillende scholen. Met behulp van de ERK-berg kan je je eigen taalniveau of dat van je cliënt inschatten: je ziet wat een …
Artikel (6)Leerkracht -
Toegankelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een migratieachtergrond
Opnames presentaties, Q&A en nuttige info van de webinarreeks Toegankelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een migratieachtergrond:
- Inspirerende praktijkvoorbeelden
- Hoe bereid je je organisatie voor op vrijwilligers met een …
ArtikelLeerkracht -
Tablets4specials: Werken met tablets bij leerlingen met EMB
Wil jij ook werken met tablets bij personen met een ernstig meervoudige beperking, maar weet je niet goed hoe je daar aan moet beginnen? Lees dan zeker deze brochure! Hier vind je vijf tips die je zeker in je achterhoofd kan houden als je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Taal leren: Recensie van boek
'Een boek dat niet alleen door schoolteams, maar ook door de beleidsmakers absoluut moet gelezen worden.'
Lieven Coppens schrijft een eerlijke recensie over die boek van Koen Jaspaert en Carolien Frijns over over hoe taalontwikkeling in …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Inventariseren en analyseren van onderzoek en beleidsadviezen Nederlands als tweede taal: Onderzoek
In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA samen een onderzoek uit om de trends en hiaten in onderzoek en beleidsteksten over NT2 taalverwervingsonderwijs van de afgelopen 15 jaar te vinden.
Artikel -
Meet & Read: Project voor anderstalige nieuwkomers
Dit project richt zich op de ontwikkeling van een familiegeletterheidsprogramma voor laaggeletterde volwassenen en kinderen in opvangcentra. Vrijwilligers uit praatgroepen, bibliotheken en opvangcentra gaan in Meet & Read interactief met …
Artikel -
ICT-competentieprofiel voor leraren en begeleiders in het buitengewoon onderwijs
ICT-vaardigheden aanleren aan kinderen met een verstandelijke beperking, hoe doe je dat?
Dit is een vaak voorkomende vraag van leraren die de meerwaarde van ICT voor de doelgroep wel kennen, maar niet goed weten hoe eraan te beginnen. Veel leraren …
ArtikelLeerkracht, Ander