-
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
Fogproject: Installatietool
FOG is een gratis, opensource pakket voor het clonen van computers en verdelen van images over een computernetwerk. Het verzamelt enkele open-source tools (achter een PHP-gebaseerde web-interface) die het installeren en beheren van de computers …
ArtikelAnder -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
EU Code Week 2019: Toolkit
Informatie over de Code Week 2019, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt. In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te …
Artikel (4) -
EU Code Week 2018: Toolkit
Informatie over de Codeweek 2018, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt. In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …
Artikel (3) -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator