-
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs -
Tijdlijn: Onze school bestaat 100 jaar
Met het programma Timeline 3D kan je op een super-eenvoudige manier dit soort tijdlijn aanmaken. In het geval van dit filmpje hebben kinderen van het vijfde leerjaar (lagere school) deze tijdlijn zelf gemaakt. Ze hebben eerst een aantal feiten uit de …
VideoLeerkracht, Directie -
Maken van een Halloweenpompoen
Het voorbereiden en snijden van een pompoen, zodat hij als Halloweenversiering kan gebruikt worden.
Video (3)Leerkracht, ICT-coördinator