-
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Letters kleuren
De bedoeling van dit eenvoudig spelletje is het inkleuren van een prent op basis van de letters van het woord 'maan'. Jonge kinderen vinden dit een leuke activiteit!
App of software (12)Student (lerarenopleiding) -
Facebook in de klas?
Of je er nu voor of tegen bent, je kan er alvast niet naast kijken. Facebook heeft een belangrijke plaats ingenomen in onze communicatiewereld. Sommigen beschouwen het als een meerwaarde in hun persoonlijk en professioneel leven. Anderen vinden …
Artikel (9)ICT-coördinator -
Sexting, ook leuk en spannend
Tieners hebben tientallen redenen om aan sexting te doen. Vooral gezonde en positieve redenen. Maar daar hoor en lees je bijzonder weinig over in de media. De verhalen die wél het nieuws halen, zijn meestal heuse horror.
Door Sarah Van …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Les over nettiquette: Omgangsvormen op internet
Aan het begin van het schooljaar wordt op de meeste scholen volop aandacht besteed aan positieve groepsvorming. Docenten maken met hun leerlingen afspraken over sociale omgangsvormen. Wederzijdse verwachtingen worden duidelijk uitgesproken en …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (7)ICT-coördinator -
STEM: Conceptmodel
Model dat beschrijft op welke wijze de STEM-filosofie kan geïntegreerd worden in de lespraktijk.
Artikel (7)Ander -
E(i)xperimenteren
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite Kiezen voor STEM van …
Artikel (7)Leerkracht -
Energieverbruik: Diepvriezer
Verbruikt een diepvries minder als hij vol zit?
Een vraag voor werktuigkundigen. Zij vertellen ons dat er geen verschil is tussen een diepvries gevuld met ijsjes, kip, lucht of kartonnen dozen.
Hoe minder voedsel er in een diepvriezer zit, hoe meer …
Artikel (7)Leerkracht -
Donkere materie en superdeeltjes
Dit artikel van ruim vijftig pagina's handelt over de evolutie en de resultaten van de deeltjesfysica.
Artikel (6) -
41. Tangrampuzzelcarrousel: ICT op het menu
Tangram, een Chinese legpuzzel, sluit goed aan bij de nieuwe eindtermen voor meetkunde. Ruimtelijk inzicht en herstructureren kunnen leerlingen helpen bij het oplossen van de meest complexe meetkundige vraagstukken. Door zijn eenvoud en …
App of software (6)Organisatie, firma, vzw