-
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Google Documenten: Tips en trucs
Video waarin je leert werken met Google Documenten. Je leert:
- hoe je een titel maakt;
- afbeeldingen plaatst en verplaatst;
- linkjes naar inhoud op internet maakt;
- pagina's te nummeren;
- een automatische inhoudsopgave te maken;
- hoe je samen een …
Video (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Het decor van Rusalka bouwen: Wie doet wat?
In dit leermiddel zie je hoe het decor van Rusalka gemaakt wordt en waaruit dit voornamelijk bestaat. De collega's die aan het woord komen in deze video zijn een schrijnwerker, een medewerker decoratelier en een technisch ontwerper. Elk van hen …
Video -
Pruiken maken in de operawereld: Een woordje uitleg
In dit leermiddel legt de afdeling kap en grime van Opera Ballet Vlaanderen kort uit hoe ze de pruiken maken voor de opera Der Schmied von Gent. De moeilijkheid zit vooral in het verwerken van al dan niet symmetrische figuren in de pruiken en je …
Video -
Kostuums beschilderen: Een woordje uitleg
In dit leermiddel nemen we een kijkje achter de schermen van de opera Der Schmied von Gent. Voor deze opera worden er niet alleen diverse kostuums genaaid, maar deze worden dan ook nog eens met de hand beschilderd.
Voor Der Schmied von Gent, …
Video -
Video in de klas: Strak plan
Ontdek hoe leraar Engels Peter Van Den Broeck met video aan de slag gaat in zijn klas.
'Als je met het maken van filmpjes begint, maak je een beetje een sprong in het diepe. Maar je leert snel bij en het enthousiasme en de motivatie van je leerlingen …
Video -
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs -
Scribble Press: Leerlingen een eigen boek laten maken
De app Scribble Press biedt leerlingen de kans om een eigen boek te maken. Een boek dat vervolgens een waaier aan export-mogelijkheden bezit!
De hoofdpagina van deze app bestaat uit drie delen:
- deel 1: My Books: hier kan je de reeds ontworpen …
VideoDirectie, ICT-coördinator