-
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelLeerkracht -
Leer je kind programmeren met Scratch! - Roadbear Studios
Programmeren voor kinderen, een hot topic. Veel ouders willen graag dat hun kind op een soort van programmeercursus gaat. De programmeerklasjes voor kinderen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
De eerste onderzoeken naar of alle …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Effectief onderwijs in begrijpend lezen: Kwaliteitswaaier
Deze kwaliteitswaaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, en schoolleiders. Gebruik de kwaliteitswaaier om samen het leesonderwijs in begrijpend lezen op een hoger niveau te tillen.
Als leraar krijg je zicht op de bouwstenen …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Studeren: 20 quotes in het Nederlands en in het Engels
Veel beroemde auteurs, wetenschappers en kunstenaars uiten een stukje levensadvies in de vorm van een quote. Of je nu net aan je academische reis begint of het einde nadert, we kunnen allemaal wel wat motivatie gebruiken als het om studeren …
Artikel -
Codeer wiskundegame met ChatGPT en Google Sites
In dit artikel vertelt Tony hoe hij met behulp van ChatGPT en Google Sites een wiskundige game ontwierp.
Je kan het spel ook zelf spelen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Klassiekers in de klas: Literatuuronderwijs
Als je een beetje thuis bent in het aanbod van lesmaterialen voor het fictie- en literatuuronderwijs in Nederland, kom je alleen maar fragmenten tegen. Bieden we leerlingen in het voortgezet onderwijs de ervaring van het diepgaand lezen en …
ArtikelLeerkracht -
Boekgesprekken begeleiden
Onderbouwleerlingen aan het praten krijgen over boeken kan best wel een uitdaging zijn. Maar het is de moeite waard omdat het leerlingen veel oplevert: betrokkenheid, verbondenheid, groei in literaire competentie, leesplezier. In dit blogartikel …
ArtikelLeerkracht -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3)