-
Nieuwe autoriteit: Affiche
Deze affiche hangt uit in alle klassen en geeft opties voor de leerkracht om met moeilijk gedrag om te gaan.
BeeldLeerkracht -
Uitstelgedrag aanpakken met de vijfminutenregel
Heb jij in je klas een leerling die zijn taken vaak uitstelt?
Leer hem dan de vijminutenregel en geef hem dit geheugensteuntje.Of misschien is het wel iets nuttig voor jezelf?
Beeld (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Namasté: Begroeting op een 'veilige' manier
Een manier om elkaar op school op een respectvolle manier te begroeten én met de nodige afstand.
Beeld (17)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Werkvorm mentor - pupil: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerkracht heterogene groepjes maakt van twee leerlingen. De pupil krijgt een doeopdracht of oefening. De andere leerling krijgt de opdracht om de pupil te observeren en raad te geven zodat die …
BeeldLeerkracht -
Werkvorm zoemgroepen: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerlingen per groep een discussie. houden en waarbij ze hun stemvolume beperkt houden zodat anderen niet worden gestoord (zoemen). Eén van de leerlingen brengt daarna verslag uit.
BeeldLeerkracht -
Werkvorm bekend, benieuwd, bewaard: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerkracht eerst polst naar de voorkennis (bekend), dan naar wat ze nog niet weten over het onderwerp en wel willen te weten komen (benieuwd) en tenslotte naar wat er is blijven hangen (bewaard).
Beeld (3)Leerkracht -
Dagritmekaarten
Enkele kaartjes om je daglijn in de klas te maken.
De dagritmekaarten werden gemaakt met Piktochart.
BeeldLeerkracht -
Katten- en apenregel: Spellen van woorden
Drie affiches:
- verenkelen (woorden als apen);
- verdubbelen (woorden als katten);
- andere woorden (geen katten of apen).
Beeld (40)Leerkracht -
GROEPI: Regels voor groepswerk
Een geheugensteun om de regels tijdens groepswerk te onthouden. De regels worden voorgesteld met een ezelsbruggetje (GROEPI), en met Sclerapicto's.
Beeld (49)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe een conflict oplossen? De 4 herstelgerichte vragen
Dit visueel stappenplan kan door leerlingbegeleiding en leerkrachten gehanteerd worden bij herstelgesprekken die moeizaam verlopen, door bijvoorbeeld de taalbarrière.
Bovendien kan het ook als leidraad dienen voor leerkrachten …Beeld (112)Andere functie -
Tussendoortjesboom
Een boom met verschillende tussendoortjes als motivatiemiddel en beloningssysteem voor de klas.
In bijlage vind je een overzicht van mogelijke tussendoortjes.
Beeld (89)Leerkracht -
Spellinggeweten en spellingbewustzijn bevorderen
Bij een auditief woorddictee doorlopen de leerlingen de stappen van het kaartje. Tot slot laat de leerkracht meteen na het opschrijven van het woord het woord zien op het bord of digibord. Leerlingen zetten een krul als ze het woord goed hebben …
Beeld (16)Leerkracht, Directie, …