-
Jacob van Maerlant. Der Naturen Bloeme. Uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel: Recensie
Zopas verscheen Der Naturen Bloeme door Jacob van Maerlant, vertaald door Ingrid Biesheuvel. Jan Uyttendaele bespreekt de vertaling.
ArtikelNieuwLeerkracht -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelLeerkracht -
De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk: Recensie
Recensie van het boek De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van 0ostrom.
ArtikelLeerkracht -
Heeft Sara Burgerhart echt een gelukkig einde?: Receptie, interpretatie en didactiek
De Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) van Betje Wolff en Aagje Deken wordt vaak afgedaan als een huwelijksverhaal met een gelukkig einde. Daarmee wordt de angel uit deze roman gehaald, die je ook als #metoo-verhaal avant la …
ArtikelLeerkracht -
Klassiekers in de klas: Literatuuronderwijs
Als je een beetje thuis bent in het aanbod van lesmaterialen voor het fictie- en literatuuronderwijs in Nederland, kom je alleen maar fragmenten tegen. Bieden we leerlingen in het voortgezet onderwijs de ervaring van het diepgaand lezen en …
ArtikelLeerkracht -
De Oostakkerse gedichten en het belang van cryptische poëzie in de klas
Waarom zou je complexe canongedichten willen lezen met middelbare scholieren? In dit blog bespreekt Joke de ervaringsgerichte en de analytische benadering van gedichten. Aan de hand van een lesopzet bij de Oostakkerse gedichten van Hugo Claus laat …
ArtikelLeerkracht -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak van leerlingen lezers: Tips voor leesbevordering
Praktische tips om het lezen bij je leerlingen te bevorderen.
De tips zijn onderverdeeld in drie rubrieken:
- kiezen (aanbod en beschikbaarheid van boeken),
- lezen (tijd om te lezen en voorgelezen worden),
- reageren (boekenpraatje).
Deze rubrieken zijn …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyslexie: Info
Een bondig artikel over dyslexie met enkele algemene tips hoe leerkrachten het verschil kunnen maken voor deze leerlingen.
Artikel (5)Leerkracht -
De Sonnetten van Shakespeare
Shakespeare was in zijn eigen tijd niet zozeer bekend voor zijn toneelstukken dan wel voor zijn poëzie. Toneel werd immers niet beschouwd als kunst, maar als volksvermaak. Geen enkele dichtbundel uit de wereldliteratuur heeft echter zoveel …
ArtikelLeerkracht -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taal leren: Recensie van boek
'Een boek dat niet alleen door schoolteams, maar ook door de beleidsmakers absoluut moet gelezen worden.'
Lieven Coppens schrijft een eerlijke recensie over die boek van Koen Jaspaert en Carolien Frijns over over hoe taalontwikkeling in …
ArtikelAnder