-
EPALE-zine: Inspirerende verhalen uit Nederland en Vlaanderen
In dit EPALE magazine lees je de EPALE Community-verhalen van 2022 uit Nederland en Vlaanderen. Het zijn unieke verhalen van professionals uit de volwasseneneducatie, elk vanuit hun eigen invalshoek.
Artikel -
Leergemeenschappen: EPALE-zine
We moeten resoluut verder timmeren aan de weg naar een echte lerende samenleving. De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie stelt dat tegen 2030 ten minste 60% van de volwassenen zou leren en nodigt uit tot een holistische visie …
Artikel -
Oblique strategies: Lessuggestie
Producer, musicus en componist Brian Eno was een belangrijke inspirator voor o.a. David Bowie, Coldplay en U2. Hij ontwikkelde vanaf 1974 een kaartenset Oblique Strategies. Op de kaarten staan bizarre opdrachten die muzikanten helpen om los te …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Inspirerende verhalen uit Nederland en Vlaanderen: EPALE Community Storybook
In dit EPALE-magazine zijn de verhalen verzameld rond de drie thematische focussen van 2021:
- Skills om volwassenen te versterken bij het leren en participeren;
- Digitale transitie en de mogelijkheden van blended learning;
- Inclusieve sociale …
Artikel -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Coaching van nieuwe leraren bij gedetineerden: Draaiboek
Het draaiboek wil geen volledigheid nastreven om ‘de ideale start’ te realiseren voor ‘de beginnende leraar bij gedetineerden’. Elke gevangenis is immers heel specifiek en vraagt een eigen benadering, net als …
ArtikelPedagogisch begeleider -
Efficiënt leerstof verwerven
Sommige kennis moet je nu eenmaal memoriseren. Mnemotechnieken of ezelsbruggetjes zijn dan een handige oplossing. 'Een geheugenpaleis werkt goed om kennis in een bepaalde volgorde te onthouden', tipt leerexpert Tommy Opgenhaffen in deze video. …
Artikel (4) -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3)