-
Puzzelmaker: ZIM
Voeg een afbeelding toe en verdeel het in rijen en kolommen. Zo ontwerp je snel je eigen thematische puzzels. Je lost je puzzel op door de puzzelstukken naar hun juiste plaats te slepen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
Fogproject: Installatietool
FOG is een gratis, opensource pakket voor het clonen van computers en verdelen van images over een computernetwerk. Het verzamelt enkele open-source tools (achter een PHP-gebaseerde web-interface) die het installeren en beheren van de computers …
ArtikelAnder -
On a journey with the ARTist: Verslag Erasmus+ project
In dit verslag van het Erasmus+ project vind je verschillende tips en ideeën om met de kinderen muzisch aan de slag te gaan.
Dit verslag is opgesteld in het Engels.ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Gebruik van Osmo op een iPad
Vorig jaar kochten we op school de Osmobundel aan. Doelgroep was vooral sterke kleuters en leerlingen uit de eerste graad die een uitdaging nodig hebben. Hier lees je mijn ervaringen en tips...
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
EU Code Week 2019: Toolkit
Informatie over de Code Week 2019, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt. In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te …
Artikel (4)