-
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Sociale rechtvaadigheid
Artikel waarin je meer informatie krijgt over de werkvorm pedagogy of discomfort.
ArtikelLeerkracht -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Wolfgang Amadeus Mozart: Leerpad
In deze reeks oefeningen ontdek je leuke wetenswaardigheden over Wolfgang Amadeus Mozart en leer je ze door het doen van sleepoefeningen onthouden. Het leerpad is doorspekt met filmpjes over de levensloop van de componist en eindigt met een …
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Swing, showdance en tapdans: Kennismaking
In deze sleepoefening maak je kennis met minder bekende dansstijlen zoals swing, showdance en tapdans.
De hele oefening vertrekt vanuit de muziek van Super Mario en maakt deel uit van een reeks met oefeningen rond het bekende spel.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Soorten bezettingen in de muziek: Kennismaking
Deze sleepoefeningen worden telkens voorafgegaan door een video waarin verschillende soorten bezettingen binnen de muziek geïllustreerd worden. De verschillende bezettingen met bijhorende vragen en oefeningen die aan bod komen, zijn:
-
…
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leren: Wat en hoe?
Verschillende leerprocessen komen aan bod in dit leerpad:
- klassieke en operante conditionering;
- imitatieleren;
- probleemoplossend leren.
Interactieve oefeningLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht -
Sorteren per kleur
Sleep de afbeeldingen onder de juiste kleur. Kaartjes die groen kleuren staan op de goede plaats.
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel